Завдання для 5 - а класу на 27.11.2025р.
Завдння для 5 - б класу на 27.11.2025р.
Тема уроку:"Архітектура й образотворче
мистецтво Сходу".
На попередньому уроці ми говорили про музику Сходу , а сьогодні ми побачимо який він Схід. Подорожуємо Східними країнами та дивимося екзотичну архітектуру.
В архітектурі країн Азії поширені пагоди - споруди культового призначення. Це слово спочатку означало вежу з ярусами й оригінально загнутими дахами.
Архітектурною перлиною Індії вважається Тадж-Махал
(у перекладі - найвеличніший палац) - об'єкт Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
Тісний зв'язок з архітектурою має монументальна декоративна скульптура, яка застосовується як декор на фасадах споруд.
На стор. 120 підручника самостійно прочитайте про японського художника - графіка Кацусіка Хокусай.
Запам'ятайте: Барельєф - низький рельєф - різновид
Завдання для 5-а класу на 26.11.2025р.
Завдання для 5-бкласу на 26.11.2025р.
Тема уроку:"Музичні інтонації Сходу".
Пригадай, які є музичні твори, що передають "звучання" архітектури. Поміркуй, чи можна в музиці"побачити " образ певної споруди.
Під впливом вражень від східного мистецтва французький композитор Клод Дебюссі створив п'єсу "Пагоди". Вважається . що фактура "Пагод"(візерунки мелодій і примхливих ритмів), зазвучали образи східного архітектурного пейзажу. Вважається , що фактура "Пагод" імітує звучання східного оркестру гамелан.
Послухайте: Клод Дебюссі. "Пагоди(з циклу"Естампи").
Народи Сходу мають давні музичні традиції, багатий музичний інструментарій. Ще у стародавньому Китаї було перелічено 29 типів ударних, духових і струнних інструментів.
Популярними були барабани, бронзові та кам'яні дзвони і набори дзвіночків. До старовинних китайських інструментів струнної групи належить цинь та грушевидна піпа (різновид лютні).
Упродовж віків китайське мистецтво пронизувала складна символіка. Прикладом символіки є дует флейти та піпи - Союз Дракона і Фенікса , де флейта символізує Дракона, а піпа - Фенікса.
Флейта з бамбука - бансурі - з ніжним і теплим тембром. Не дивно , що заклинателі змій виконують свою гіпнотичну музику саме на флейті.
Існує легенда про походження індійського парного барабана - табла. (почитайте її на стор. 116).
А зараз давайте пригадаємо нашого українського "Щедрика" , але як він звучить японською мовою.
Запам'ятайте: Гамелан - традиційний індонезійський оркестр
який виник на острові Ява і поширився на
Сході.
Ситар - багатострунний індійський музичний
інструмент.
Цинь - китайський інструмент із шовковими
струнами.
Читати підручник стор 114- 117 . слухати музичні приклади .
Завдання для 5- а класу на 26.11.2025р.
Завдання для 5- б клау на 26.11.2025р.
Тема уроку:"Архітектура - музика, що
застигла в камені".
Архітектура. це той вид мистецтва, який присутній в житті кожного з нас завжди і без нього ми не живемо. Якою мовою промовляє до нас ця стародавня муза?
Неодмінними ознаками архітектурних споруд є краса , міць і корисність. Ключовим словом для архітектурної мови є простір. Він організовується за допомогою засобів архітектурної композиції , до яких належать : конструкція, пропорції, ритм, масштаб. пластика, фактура, колір.
Види архітектури: об'єм( окремих споруд);
ландшафт(парки, сади тощо);
містобудівельне(житлові комплекси).
За призначенням архітектура об'ємних споруд поділяється на такі види: житлова (приватні будинки, житлові комплекси,
віли, дачі);
громадська (школи, університети. храми, театри,
музеї, магазини);
промислова (заводи, фабрики, електростанції);
культова або сакральна (монастирі, храми,
церкви. дзвінниці).
В архітектурі важливу роль відводять матеріалам, із яких споруджують будинки. У минулому застосовували деревину, цеглу , граніт. нині панує скло і бетон.
Архітектори створюють просторові об'єкти в гармонії зовнішнього (екстер'єр) і внутрішнього (інтер'єр) оформлення Для підкреслення виразності архітектурних споруд використо-вують різноманітні декоративні елементи - колони, арки, кар-нізи , а також монументальний живопис і скульптуру.
На стор. 112 самостійно прочитайте про британську архітекторку Заха Хадід.
Запам'ятайте : Архітектура - вид мистецтва, проектування
і спорудження будівель, комплексів.
Екологія - наука, що вивчає закономірності
відносин між організмами та довкіллям.
Ландшафтна архітектура - об'ємно-просто-
рова організація території, об'єднання при-
родних, будівельних і архітектурних ком-
понентів у цилісну композицію.
Фасад - зовнішній вигляд частини споруди,
зазвичай лицьовий.
Читати підручник стор. 110-113. дивитися відео.
Намалюйте (зліпіть, зконструюйте ) будинок вашої мрії.
Завдання для 5 -а класу на 20.11.2025р.
Завдання для 5 - б класу на 20.11.2025р.
Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/jgb-fzpx-yht
Тема уроку:"Естрадний оркестр".
Естрадний оркестр набув у наш час широкої популярності. Залежно від складу інструментів розрізняють естрадно - симфонічний , естрадно - духовий та естрадно - джазовий оркестри. Оркестри беруть участь у фестивалях і концертах, акомпануючи естрадним співакам. Естрадний оркестр не має постійної кількості учасників. Найменші оркестри складаються зазвичай із 15 -17 осіб, тому естрадні й джазові колективи, які більше нагадують великі ансамблі називають бігбендами.
Послухайте: естрадний оркестр Чеського радіо і телебачення . Композиція "Весела сім'я".
Композиція "Діти рушають на екскурсію".До естрадно - симфонічного оркестру входять саксофони , електрогітара , бас - гітара, а також синтезатор і ударна установка.
Саксофон - музичний інструмент, який за своєю конструкцією та звуковидобуванням належить до сімейства дерев'яних духових, хоча виготовляється з металу.
Сконстроював саксофон бельгійський винахідник Альфред Сакс( звідси й походить назва інструмента).
Електрогітара та її супутниця бас - гітара, або просто бас також належать до сімейства струнно-щипкових інструментів.
Ударна установка - набір ударних інструментів , на яких грає один виконавець.
Послухайте: Соло на ударній установці ( виконавець - Данило Варфоломєєв.
У наш час звучання оркестрів можна почути не лише у філармонії чи в інтернеті. Сьогодні виникає нова форма росповсюдження музики - флешмоб.
Запам'ятайте: Плагіат - привласнення авторства на чужий
Завдання для 5 -а класу на 19.11.2025р.
Завдання для 5 -б класу на 19.11.2025р.
Посилання на онлан зустріч: https://meet.google.com/jgb-fzpx-yht
Тема уроку:"Скульптура - мистецтво
пластичних форм".
На відміну від графіки та живопису, які тільки передають враження об'єму , твори скульптури мають реальний об'єм у просторі , отже належать до просторових видів мистецтва.
У скульптурі основним виражальним засобом є об'ємна форма, втілена у матеріалі. Також до художніх засобів скульптури належать пропорції та силует, які, як відомо, притаманні й іншим видам образотворчого мистецтва.
Скульптори створюють статую за допомогою стеки та різця. Від техніки обробки залежить , чи буде твір гладеньким , чи навпаки - рельєфним.
За формою скульптура кругла і рельєф.
Усі зразки круглої скульптури можна оглянути з усіх боків, а за потреби й обійти, щоб роздивитися деталі.
Рельєф - це об'ємне зображення фігур і предметів на площині, яке виступає над основою.
До м'яких матеріалів з якими працюють скульптори належать глина, віск тощо ; до твердих - дерево. камінь(найчастіше мармур), кераміка, скло, метал(здебільшого бронза). Способи виготовлення: ліплення (глина), різблення ( дерево), висікання (камінь), чеканка (метал).
"Українським Мікеланджело" називають Іоанна Георг Пінзеля. Запам'ятайте: Рельєф - скульптурне зображення наплощині.
Скульптура - вид образотворчого мистецтва, твори якого мають тривимірну об'ємну форму.
Читайте підручник стор. 101-105.
Повторіть у підручнику параграфи на сторінках 24 - 41.
Виконайте тестову роботу.
Завдання для 5 -а класу на 13.11.2025р.
Завдання для 5 -б класу на 13.11.2025р.
Секрети фактури.
Тема уроку:"Срібні тембри духового
оркестру".
Давайте пригадаємо, що таке марш.
Послухайте український військовий марш "Козацька слава".
Жіночий духовий оркестр із міста Кіото.
Музику духового оркестру переважно виконують на вулицях , майданах, стадіонах під час свят і спортивних змагань.
Духовий оркестр складається з духових і ударних інструментів. Основу духового оркестру складають мідні духові інструменти - труби, тромбони, валторни, туби. Також використовуються дерев'яні духові інструменти: флейти, кларнети, саксофони, а у великих складах - гобої і фаготи.
Велика група ударних інструментів створює ритмічну основу звучання духового оркестру. Литаври, великі і малі барабани, тарілки, трикутники, бубни, маракаси, кастаньєти тощо.
Камерний (садовий) духовий оркестр має 25-30 виконавців, малий духовий оркестр - 40-50, а великий - 70-100 музикантів.
Послухайте Пісеньку про веселий час муз.В. Ільїна вірші В. Сапгіра.
Запам'ятайте: Духовий оркестр - колектив музикантів, які
виконують музичні твори на духових та удар-
них інструментах.
Марш - жанр музики, якому притаманний
чіткий ритм, розмірений темп, переважно
чотиридольний розмір.
Фактура - сукупність засобів музичного викла-
ду, що становлять технічний бік твору; на -
приклад, хорова чи оркестрова фактура.
Засіб художньої виразності, характер поверхні
художнього твору, техніка її обробки, яка
залежить від здорового та дотикового відчуття.
Читайте підручник стор.98- 101. Слухайте музичні приклади. Співайте пісню . Залучайте до співу ваших батьків.
Завдання для 5-а класу на 12.11.2025р.
Завдання для 5-б класу на 12.11.2025р.
Тема уроку:"Путівник по симфонічному
оркестру".
Назва " оркестр" походить від давньогрецького слова орхестра , що означало місце у театрі , де виступав хор , який супроводжував виставу. Сьогодні так називається колектив музикантів , які грають на різних інструментах одночасно.
Поговоримо сьогодні про симфонічний оркестр.
Керує оркестром диригент. Він вказує оркестрантам, як виконувати той чи інший фрагмент музичного твору. Перед очима диригента на пюпітрі лежить партитура - нотний запис усіх партій твору.
допомагає ознайомитися з інструментами симфонічного оркестру.
Гармонійне поєднання тембрів музичних інструментів (про які ми говорили на попередньому уроці) утворює різний оркестровий колорит.
Запам'ятайте: Партитура - нотний запис твору для хору,
оркестру тощо.
Пюпітр - підставка для нот.
Туті - звучання всього оркестру.
Варіації - музична форма, яка складається з
кількох частин, що представляють собою
змінену першу частину. У хореографії -
сольний класичний танець, зазвичай технічно складний.
Читайте підручник стор. 90-93.
Завдання для 5 - а класу на 30.10. 2025р.
Завдання для 5 - б класу на 30.10. 2025р.
Поссилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/jgb-fzpx-yht
Тема уроку:"Живопис: кольорова гармонія".
Колір є основним засобом художньої виразності живопису. Білий , чорний і сірі належать до ахроматичної гами , а кольори, які мають колірний тон ( червоний, жовто-зелений, синьо-фіолетовий), називають хроматичними.
Усе навколо можна передати за допомогою трьох основних кольорів - жовтого , синього і червоного. При змішуванні основних утворюються похідні кольори - оранжевий, фіолетовий. зелений.
Розрізняють станковий, монументальний і декораційний живопис. Станкові картини виконують на мольберті(на станку), закріплюють у рамах. Вони є самостійними творами.
Твори монументального живопису виконуються на стінах і стелях будівель - театрів , музеїв, храмів, вони сприймаються як частина архітектурного ансамблю.
Декораційний живопис виник тоді, коли виникла опера, і на сцені з'явилися перші декорації.
Запам'ятайте: Живопис - вид образотворчого мистецтва,
Завдання для 5 - а класу на 29.10.2025р.
Завдання для 5 - б класу на 29.10.2025р.
Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/jgb-fzpx-yht
Види тембрів і симфонія кольорів.
Тема уроку:"Тембри інструментів".
Люди за тисячі років створили безліч інструментів . різних за розміром , формою, матеріалом, способом видобування звуків різної висоти й гучності. Усі ці якості впливають на забарвлення звуку , створюючи неповторний " голос " кожного інструмента - тембр.
Скільки відомо музичних інструментів? Перелічити всі їх різновиди неможливо. Інструменти розрізняються за певними ознаками , наприклад за формою і розміром , але важливіше - за способами видобування звуків.
У струнних інструментах - скрипках, бандурах, арфах, гітарах - звук виникає від коливання струн. Тембр струнних не різкий і не надто голосний.
У духових - сопілках, флейтах, валторнах , трубах - звуки утворюються завдяки руху повітря у трубі. тембри духових найчастіше яскраві, насичені.
В ударних інструментах звук з'являється під час ударів рукою, колотушкою, паличками. Звучання у них загалом гучне: то різке, як у барабанів, то дзвінке , як "голоси" металевих тарілок.
У популярного нині клавішного інструмента фортепіано колись було багато родичів. До цього сімейства входили клавесин, клавікорд, спінет, верджінал. Усіх представників цієї родини називали словом клавір. Деякі мали по дві клавіатури, були багато декоровані. Сьогодні ці інструменти можна побачити в музеях.
Послухайте "Ноктюрн" українського композитора Калачевського у виконанні оркестру народних інструментів.
Послухайте музику у виконанні народного оркестру та порівняйте звучання.
Послухайте пісню" Різнокольорова гра" муз Савелєвої.
Запам'ятайте: Тембр - забарвлення звуку голосу або
Завдання для 5- а класу на 23.10.2025р.
Завдання для 5 - б класу на 23.10.2025р.
Тема уроку:"Види графіки".
Завдання для 5 - а класу на 22.10.2025р.
Завдання для 5 - б класу на 22.10.2025р.
Тема уроку:"Графіка - мелодії виразних
ліній".
Завдання для 5 - а класу на 16.10.2025р.
Завдання для 5 - б класу на 16.10. 2025р.
Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/jgb-fzpx-yht
Тема уроку: "Голос - музичний інструмент, дарований природою".
Музика, яка виконується голосом, називається вокальною. Голос - це унікальний інструмент, який дарує людині природа. Він ніби малює передаючи характерні мовні інтонаціі: питальні , окличні,тощо. Інтонація становить основу мелодії, визначає її характер.
Роздивіться ілюстрацю та дайте відповіді на питання:
- де і коли це відбувається подія?
- хто ці люди?
- що про них можна сказати за виразом обличчя, позою, одягом?
Вокальні твори пишуть на віршовані тексти , але їх можна виконувати і без слів. Такий спів називвають вокалізом.
Послухайте: Станіслав Людкевич "Сумна пісня (вокаліз у виконанні Ольги Басистюк).
Порівняйте жіночий і чоловічий голоси. Подумайте , чи потрібні слова щоб передати емоції.
За висотою співочі голоси поділяють на високі середні та низькі.
Серед чоловічих- це тенор, бас та баритон.
Серед жіночих - сопрано , мецо-сопрано і контральто.
Увесь музичний діапазон поділяється на октави. Октава- ділянка звукоряда, до якої входять всі сім відомих ступенів (але від ДО до наступного ДО рахується вісім ступенів).
Послухайте: Вітас. "Опера №2 "(у виконанні Дімаша Кудайбергена).
Ендрю Ллойд Веббер. Арія Грізабели "Memory" (Пам'ять" з мюзиклу "Кішки").Чи здивував вас голос Дімаша?
Опишіть емоції, які викликала арія Грізабели.
Послухайте: Леся Говорова "Співають діти".
Співаймо разом.
Завдання для 5 - а класу на 15.10.2025р.
Завдання для 5 - б класу на 15.10.2025р.
Посилання на онлайн
зустріч: https://meet.google.com/jgb-fzpx-yht
Тема уроку:"Мереживо східних мелодій".
Арабеска... Яке цікаве й загадкове слово!
Послухайте п'єсу Р.Шумана "Арабеска".
Створіть графічну схему форми рондо.
Чи схожа музика Лесі Дичко на "звукови орнамент"?
Східні танці відображали світосприймання людей , природні стихії, гармонію Всесвіту.
Арабські танці.
Китайські і корейські танці виконуються з віялами та парасольками.
В індійських танцях надзвичайно розвинута міміка , вираз очей. За допомогою жестів ("мудр") танцівниці "розповідають" певний зміст, який треба вміти розшифрувати.
Індуси надавали танцю магічного значення. Навіть своїх богів вони зображували танцюючими, приміром Шиву. При храмах ули танцівниці - баядерки, які присвячували своє життя служінню богам.
Послухайте індійську пісню - танець "Джімі, Джімі, Джімі, ача, ача, ача" з к\ф "Танцюрист - диско" (кавер - версія).
Яка версія індійського танцю сподобалася вам найбільше? Чому?
Послухайте японську народну пісню "Сакура".
Запам'ятайте слова зі стор 61 підручника.
Читайте підручник стор. 58 - 61, дивіться відео роліки у блозі.
Завдання для 5-а класу на 03.09.2025р.
Завдання для 5-б класу на 03.09.2025р.
Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/jgb-fzpx-yht
Добрий день , мої любі учні та шановні батьки!
У дуже складний час ми починаємо цей навчальний рік.
У мене не є бажання: хочеться одягнутися в красиву сукню, підфарбувати обличчя та зустрітися з вами у школі, у класі, подивитися вам в очі та поговорити з вами. Клята війна не дає нам цього зробити, але ми не будемо сумувати. Наші військові на фронті гарно виконують свою справу і ми не будемо відставати . Ми будемо виконувати свою (навчання). Нехай вони нами пишаються , як ми пишаємося ними.
От же почнемо.
Народне і професійне мистецтво.
Походження мистецтва. Мистецтво старо -
давніх цивілізацій.
Тема уроку:" Як виникла музика".
Цікаво , а як виникло мистецтво? Люди первинного суспільства захоплювалися довкіллям і відчували, що навкруги панує ГАРМОНІЯ. З окриків та обрядів виникло мистецтво танцю, мисливці імітували поведінку звірів - виникло мистецтво театру, пісні пташок посприяли виникненню мистецтва музики.
На стор.9 підручника прочитай про Олів'є Мессіана.
А як же створювалися музичні інструменти?
Давайте уявимо собі , що ми в музеї.
Це - музей музики.
Перший експонат мушля. Чому мушля, спитаєте ви? А тому, що це був перший інструмент, який відтворював звуки. Людина дмухала в мушлю і мушля співала. Був іще мисливський ріг, виточений із бивнів мамонта або інших природних матеріалів. "Музичний вітер" добували із бамбука чи очерету(для цього робили спеціальні отвори). Поєднання кількох трубочок різного розміру привело до народження флейти Пана (свирілі).
Так виникли духові інструменти. Шкуру мамонта, або іншої тварини, треба було почистити та просушити. Для цього її розтягали на кілочках, а дітлахи кидали в неї камінням. Так виникли ударні інструменти. Зародження струнних інструментів відбувалося ймовірно , таким чином: випускаючи стрілу з мисливського лука , людина почула чарівний звук і... зазвучала струна.
В обрядах спів був невіддільним від музики й танців, а театралізовані дії виконували в костюмах і масках. Отже, у зародку всі мистецтва існували у нерозривній єдності - у гармонії.
А першим музичним інструментом був людський голос.
Послухайте "Веселкова пісня". музика О. Янушкевича вірші М. Ясакової.
Заспівайте іще раз "Веселкову пісню".
Посилання на онлайн урок: https://meet.google.com/jgb-fzpx-yht
Давайте пофантазуємо.Уявіть собі прадавню людину, яка жила серед живої природи та диких тварин, їжу здобувала мисливством та хотіла все це зобразити. Пропоную віртуальну мандрівку в печери - своєрідні "галереї" прадавнього малярства. Тут зберігаються перші відомі нам зразки зображень тварин та людей.
Малюючи різних тварин та людей прадавні художники намагалися передати зовнішній вигляд, рухи й пози.
Уяви , як художник спочатку просто водив паличкою по піску, потім вишкрябував камінцем форму своєї долоні по скелі. А одного разу спробував малювати вуглинкою. що відкотилася від вогнища.
Фарби виготовляли із природних барвників , зокрема з вохри та сажі, які змішували із риб'ячим клеєм, яєчним білком або соком рослин.
З чого ж починався процес творчості скульптора?
Виконувалося зображення на опуклій кам'яній поверхні, яка за формою нагадувала тварин . Так виник рельєф.
На території давніх поселень знаходять жіночі фігурки. Адже понад усе люди шанували жінку-матір.
Рельєфи, дитячі іграшки, керамічний посуд , знаряддя праці, одяг прикрашали орнаментами.
Близько двох тисяч років на теренах сучасної України, а також сусідніх країн - Молдови та Румунії - існувала унікальна Трипільська культура (від назви села Трипілля на Київщині). Що ж такого дивного у тих трипільцях?
Запам'ятай: Художній образ - спосіб відтворення дійсності в мистецтві.
Реставратор - (від лат. restavratso - віднов -
лення) - фахівець із відновлення та збережен -
ня культурної спадщини, творів образотвор -
чого і декоративного мистецтва та архітек -
тури.
Дайте відповіді на питання на стор. 15. підручника.
Завдання для 5-а класу на 10.09.2025р.
Завдання для 5-б класу на 10.09.2025р.
Тема уроку:"Музика і театр стародавніх
цивілізацій".
Я пропоную вам музичну подорож крізь тисячоліття.
Спочатку вирушимо на Північ Африки - до Стародавнього Єгипту. У Стародавньому Єгипті (царстві фараонів) надзвичайної популярності набула арфа. Музиканти грали на величезних арфах, стоячи, а на маленькій - тримаючи її в руках або на плечі. Інструменти яскраво декорувалися.
А тепер ми прибули до Стародавньої Греції. Прекрасним богом , покровителем митців вважався бог Аполлон. Його часто зображували з лірою або кіфарою в руках.
Його супроводжували дев'ять муз - покровительок мистецтва та науки. Аполлон започаткував Піфійські ігри - змагання хорів, інструменталістів. танцюристів.
Пригадайте пісню , яку співали на першому уроці.
Тема уроку:"Образотворче мистецтво
стародавніх цивілізацій".
У цивілізаціях стародавнього світу представлені різні види образотворчого мистецтва, які мають свої власні канони зображення.
А тепер ознайомимося з мистецтвом античної Греції - могутнішої цивілізації стародавнього світу. Греки в усьому шукали красу і гармонію , тому досягли досконалості в архітектурі, скульптурі, декоративному мистецтві.
На честь богів греки будували величні , пропорційні храми в центрі міст - полісів, які служили місцем зібрань усіх городян. Архітектурні споруди оздоблювалися колонами , статуями, багатофігурними рельєфами.
Зображуючи реальних людей , античні скульптори вражали своїм умінням детально відтворювати зовнішність , пропорції фігури й рухи портретованих.
Декоративне мистецтво греків яскраво представлено у розписах ваз. Майстри використовували червону глину - теракоту (після
випалювання вона набувала червоно-коричневого кольору ). Такі вироби отримали назву червонофігурних. Інші вази розписували чорним лаком (його секрет ще й досі нерозкритий ), їх називали чорнофігурними.
Роздивіться ілюстрації грецьких ваз на сторінці 22 підручника.
Мистецтво стародавніх цивілізацій вважають класичним - тобто зразковим, воно мало величезний вплив на подальший розвиток художньої творчості.
Подивіться це відео. Використовуючи цей майстер клас малюємо грецьку вазу.
Малюнок , який у вас получився сфотографуйте та відправте у групу "Мистецтво" . Не забудьте написати своє прізвище , бо я не зможу поставити вам оцінку.
Запам'ятайте: Теракота - спільна назва для виробів із неглазу -
рованої глини.
Читайте підручник стор. 20-23.Підручник тут
Завдання для 5-а класу на 17.09.2025р.
Завдання для 5-б класу на 17.09.2025р.
Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/jgb-fzpx-yht
Тема уроку:"Пісенна скарбниця".
Я думаю, що ви знаєте дуже багато українських пісень. Подумайте , як ви любите їх виконувати - сольно чи хором, із супроводом чи без нього.
Ритм - звичне і просте слово... А в ньому - безліч смислів.
Ритмічно змінюються день і ніч, пори року, стукають копита коня, колеса поїзда , відбиває час годинник.
Календарно-обрядові пісні умовно об'єднуються в цикли: весняний, літній, осінній, зимовий, які ритмічно повторюються. Ритм також закладався у куплетну форму пісень, де у приспіві повторювалися і мелодія, і слова, а у заспіві - тільки мелодія.
Навесні співали веснянки та гаївки; влітку - русальні пісні. купальські пісні.
По закінченню жнив співали жниварські пісні. Взимку - колядки, щедрівки.
Зразком відображення народних обрядів в українській музиці, стала фолькопера Ігоря Шамо "Ятранські ігри".
Послухайте уривки з фолькопери "Ятранські ігри".
"Купальська 2".
"Троїсті музики" (дитячий хор).Клод Дебюссі "Колискова слоника".
Посилання на онлайн зустріч : https://meet.google.com/jgb-fzpx-yht
Тема уроку:"Орнаментальні мотиви".
Орнамент - це чергування певних елементів зображення. У музиці є подібне слово орнаментика, що означає "прикрашання,
оздоблення мелодії".
Орнамент будується за певними мотивами(квіти, фігурки пташок, тварин і людей). Орнаменти поділяються на різні види.
Орнаментальну композицію можна виконати в стрічці , або в сітці. В орнаментах зазвичай використовують стилізовані (узагальнені, спрощені) зображення фігур предметів. Оригінальність орнаменту залежить від складності елементів рапорту. На сторінці 29 підручника роздивіться що таке мотив, рапорт, орнамент.
Орнамент завжди використовується у вишиванці.
Запам'ятайте: Орнамент - візерунок, побудований на
ритмічному чергуванні й поєднанні елементів.
Рапорт - повторюваний у незміненому вигляді
фрагмент орнаменту.
На сторінці 31 роздивіться схему стилізації.
Читайте підручник сторінки 28-31.
Домашнє завдання.
Дивитеся цей ролик та виконуєте любий з цих орнаментів . Фотографуєте та висилаєте у групу "Мистецтво" вашого класу. Не забудьте вказати ваше прізвище.
Задання для 5-а класу на 24.09.2025р.
Завдання для 5-б класу на 24.09.2025р.
Тема уроку:"Магічна стихія народних
танців".
Народні танці, як і пісні, різняться між собою залежно від країни, у якій вони народилися. Та об'єднує їх ритм.
Найвідомішим українським танцем вважається гопак (від вигуку "гоп"). Цей веселий запальний танок - своєрідне змагання між танцюристами.
Козачок - веселий парний танець, який виник у середовищі козаків. З чим пов'язані назви інших українських танців? Зірка та кривий танець - із формою їх виконання; козак і чумак - із виконавцями; бондар, коваль, шевчик - із професією; гуцулки й коломийки - з місцевістю побутування.
Козачок.
Кожний народ має свої танці ,які є своєрідною візитівкою країни. Відомі польські танці - полонез, мазурка, краков'як.
Фредерік Шопен - автор численних мазурок і блискучих полонезів.
Послухайте музику Шопена.
Мазурка № 50.
Полонез ля мажор.
На стор. 34 прочитайте самостійно про Фредеріка Шопена та про чеський танець" Полька".
Читайте підручник стор. 32- 35.
Тема уроку:"Барвиста магія народного
малярства".
Різновидом народного малярства, популярним способом декоративного оздоблення предметів побуту та житла є народний розпис. Здавна українці розмальовували печі в хатах, різні вжиткові речі - скрині, посуд. Пізніше виникло станкове малювання, вже не пов'язане з побутом. Зокрема , це петриківський декоративний розпис, який внесений до списку ЮНЕСКО.
Розпис виник у селі Петриківка на Дніпропетровщині. Орнаменти у цьому розпису утворювали симетричні("вазон", "букет") або асиметричні("гілочка") композиції.
Оригінальний самчиківський розпис(від села Самчики на Хмельниччині) також сповнений українського колориту, проте має свої відмінні особливості , насамперед сюжетність. В основі композицій квіти, птахи, рідше тварини, іноді люди. Лінії розпису зубчасті, звивисті, загострені , ніби схожі на полум'я.
Композиції Ганни Собачко-Шостак.Творчість Катерини Білокур.
На сторінці 38 підручника прочитайте самостійно про творчість Марії Примаченко.
Народна художниця Марфа Тимченко.
Запам'ятайте: Декоративний розпис - спосіб декорування
предметів ужитку, інтер'єрів та екстер'єрів в
архітектурі.
Симетрія - розміщення однакових частин
цілого щодо центру. середини. Відсутність
симетрії - це асиметрія.
Читайте підручник сторінки 36-41. Дайте відповіді на питання.
Користуючись цим майстер класом виконайте малюнок в петриківському стилі. Кольори можете використовувати любі за своїм смаком. малюнок сфотографуйте та вишліть у групу "Мистецтво" вашого класу. Не забудьте написати своє прізвище.
Завдання для 5-а класу на 01.10. 2025р.
Завдання для 5-б класу на 01.10.2025р.
Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/jgb-fzpx-yht
Золоті руки народних майстрів.
Народні музичні інструменти.
Тема уроку:"Народні музичні
інструменти".
Які ви знаєте інструменти народів світу? Звучання яких із них вам найбільше до вподоби? На якому інструменті ви б хотіли навчитися грати?
Які українські музичні інструменти вам вже знайомі? Як ви розумієте слово кобзар?
У світі існує велика кількість народних музичних інструментів. Для їх виробництва використовували природні матеріали - дерево, шкіру, метал. Готові вироби нерідко прикрашали орнаментальними візерунками.
Інструменти нерідко мають цікаві біографії , мандрують різними країнами.
Трембіта з Карпатського краю колись була сигнальним інструментом: вівчарі, граючи на ньому , збирали отари в горах.
Скрипка розпочала своє життя , як народний інструмент.
У карпатському регіоні поряд зі скрипкою зазвичай грали на цимбалах.
Імпровізація на цимбалах( Влад Ониськів)
Оригінальне звучання мають старовинні українські інструменти: бугай, колісна ліра, дримба.
Калімба схожа на дримбу. Це інструмент Африки і Куби.
Стародавня кобза - попередниця бандури - улюблений інструмент українських кобзарів.
У минулому кобзарі , мандруючи світом, співали думи й історичні пісні про героїзм козаків. Сучасні бандуристи й бандуристки розширюють репертуар, переспівують світові хіти, доводячи, що бандура - це круто!
Послухайте:
Запам'ятайте: Кавер - опрацювання , "переспів", нове виконання , іноді в оригінальній переробці відомої авторської композиції.
Тема уроку:"Декоративно - ужиткове
мистецтво".
З народними звичаями і традиціями пов'язані вироби декоративно-ужиткового мистецтва.Упродовж віків сформувалися художні ремесла: ткацтво, килимарство, вишивка, різьблення по дереву, кераміка, плетіння, витинання.
Кращі зразки українського декоративно - ужиткового мистецтва різних регіонів увібрали у свої візерунки, форми й кольори все багатство людської душі і народного таланту.
Давайте проведемо екскурсію в містечко Опішня і подивимся їхню кераміку.
Мистецтво витинанки - вирізування з паперу візерунків - нині доповнюється технікою вириванки з вільними краями.
Запам'ятайте: Витинанака - вирізана з паперу
Тема уроку: "Народна музика у творчості
композиторів".
Народна музика нерідко виконується оркестрами народних інструментів , характерних для тієї чи іншої національності. Репертуар подібних оркестрів складають переважно обробки народних пісень і танців, інколи переклади творів композиторів - класиків або сучасних авторів.
В Україні широке поширення отримали оркестри українських народних інструментів. Вони складаються з інструментів , що побутують на теренах України. В основі - група струнних інструментів: смичкових (скрипки), щипкових (бандури, домри) і ударних (цимбали).
Так розташовується на сцені оркестр народних інструментів.
Ви послухали : Микола Лисенко. Друга рапсодія (фрагмент).
Ви послухали : ONUKA feat. NAONI Orchestra.
У різних народів світу існує безліч простих ударних і шумових інструментів. Найвідомішим оркестром шумових інструментів є оркестр Карла Орфа.
Ви послухали : Оркестр Карла Орфа. Sing, Sing, Sing.
Запам'ятайте: Ксилофон -(з грец. - звук дерева) - ударний
музичний інструмент з дерев'яних брусочків
різних розмірів (клавіш), на яких грають
паличками , видобуваючи звуки різної висоти.
Ксилофони поширені в музиці народів Афри-
ки, Азії, Південної Америки.
Обробка - видозмінення музичного твору
шляхом використання різних засобів вираз-
ності.
Оркестр - колектив музикантів , призначений
для сумісного виконання музичних творів.
Читайте підручник сторінки 50 - 53. Дайте відповіді на питання на цих сторінках.
Завдання для 5 - а класу на 09.10. 2025р.
Завдання для 5 - б класу на 09.10. 2025р.
Тема уроку:"Народна іграшка".
Дайте відповіді на питання :
1) Які народні іграшки популярні в Україні?
2) Чи є з-поміж них музичні?
3) Яку іграшку ви хотіли б зробити власноруч?
4) Кому б ви хотіли її подарувати?.
Здавна витворами народних майстрів були іграшки. Фігурки тварин і людей виготовляли з природних матеріалів - тіста, сиру, горіхів, моху, трави, качанів капусти, кукурудзи. Найчастіше застосовували дерево і глину.
Іграшки довгий час сприймалися як обереги.Вони часто "оживали", ставали героями народних казок, обрядів, ігор і забав, які супроводжувалися піснями і танцями.
Використуючи МК зробити дома ляльку - мотанку, сфотографувати та вислати в групу "Мистецтво". Не забувайте позначати своє прізвище.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Комментариев нет:
Отправить комментарий