Поговоримо на уроці знову про обробку народної пісні.
Особливим видом пісенного фольклору українців є пісні літературного походження- твори , що було написано конкретними авторами, і широко виконуються поряд із народними. До фольклору вони увійшли завдяки популярності й усному поширенню серед людей . Їх авторами були відомі поети , композитори і взагалоі освічені й інтелігентні люди. Серед них - Григорій Сковорода, Тарас Шевченко, Кирило Стеценко та інші.
Одним із таких творів є пісня "Реве та стогне Дніпр широкий" на слова Тараса Шевченка. Цей твір користується великою популярністю не лише в Україні, а й за її межами. Текстом пісні стали дванадцять рядків із балади великого Кобзаря "Причина". Музику до пісні ,яка згодом стала народною, написав педагог і композитор Данило Крижанівський. Музика і слова цього твору злилися воєдино :- сила народу волелюбного, нескореного, героїчного, як сам поет. Можливо тому цю пісню ще вважають гімном творчості видатного українського поета.
Послухайте цю пісню.
Послухайте іще один варіант виконання цієї пісні.
Розгляньте ілюстрації на стор.19 підручника і дайте відповідь на питання на тій же сторінці.
На вірші Т. Шевченка написан багато пісень. Серед них "Така її доля", "Літа орел", "Садок вишневий коло хати" і багато інших. І ці , і багато інших музичних творів на Шевченкові слова стали народними.
Давайте заспіваємо пісню , яку співали на попередньому уроці.
Жанр оборобки народної пісніє дуже популярним і шанованим серед композиторів і виконавців. Найчастіше інструментальні обробки народних мелодій виконують ансамблі пісні і танцю тощо. Але існує чимало обробок і для різноманітних інструментів - соло.Найпопулярніша форма інструментальних обробок- це варіації.
Послухайте.
К. Мясков" Варіації на дві українські теми" Льобет" Варіації на тему іспанської фолії.
Ф. Шопен "Варіації на німецьку тему".
Дайте відповіді на питання на стор.22 підручника.
Часто під час слухання великих симфонічних творів ми чуємо знайомі мелодії. Так композитори вшановують народну музику і дають нове життя старовинним мелодіям.
Народні мелодії стали основним матеріалом Другої симфонії Левка Ревуцького. В цьому творі Ревуцький проспівав величний гімн своєму народові. У цьому йому допомогли народні пісні , які покладено в основу головних тем симфонії.
На стор. 23 підручника прочитайте про Левка Ревуцького.
Музичний фольклор значно впливає і на розвиток сучасної інструментальної музики, в якій відбувається оновлення засобів музичної виразності. Джерела цього оновлення митці часто знаходять саме у зразках народного мистецтва.
Прикладом цього може слугувати творчість українського композитора Мирослава Скорика. Зокрема в "Карпатському концерті" він відобразив звуковий ландшафт гар, що відтворюється за допомогою тембрів денцівок(карпатських сопілок) та особливими інтонаціями валторн, які нагадують звучання трембіт. Тембральне звуконаслідування та інтонації гуцульського фольклору і є ознакою оновлення музичної мови.
"Я ретельно вивчав гуцульський фольклор , їздив у експедиції. Буквально вбирав усі ритми Карпатського краю. Ходив різними селами, прислухався"
Послухайте : М. Скорик. Концерт "Карпатський"
На стор. 24.підручника дайте відповіді на питання. Роздивіться ілюстрацію картини В. Бринзовича "Карпати".
Комментариев нет:
Отправить комментарий