Тема уроку:"Сонатна форма. Будова."
Як циклічна форма соната сформувалася у творчості композиторів - класиків віденської школи: Й.Гайдна, В-А. Моцарта, Л.ван Бетховена. Вони написали чимало сонат для різних інструментів та камерно-інструментальних ансамблів.
Жанри сонати і сонатної форми відрізняються:
1)- гомофонно-гармонічний склад на відміну від поліфонічної музики;
2) - будова класичної сонати складається з трьох(інколи -чотирьох) частин, побудованих на контрасті.
3) - важливий наскрізний розвиток музики, цілісна драматургія циклу.
В українській музиці перші зразки класичної сонати створив Дмитро Бортнянський. За життя композитора їх виконували на клавесині, у наш час- переважно на фортепіано.
Музичні форми окремих частин класичної сонати бувають різними. Приміром , В-А. Моцарт у сонаті № 11 у першій частині замість звичного аллегро використовує форму варіацій , а у фіналі - форму рондо.
У варіаціях спочатку звучить основна тема, а потім - її відозміни.
Рондо передбачає такий тип композиції, в якій головна тема - рефрен - звучить не менше 3-х разів. Рефрен чергується з контрастними епізодами.
Рефрен - Епізод1 - Рефрен - Епізод 2 - Рефрен - Кода
Фінал сонати Моцарта з назвою "Турецький марш"- написаний у формі рондо.
Оригінальною трактовкою сонатного жанру стала творчість литовського композитора і художника Миколаюса
Чюрльоніса. Прагнучи до синтезу мистецтв, він не просто написав різні сонати з програмними назвами (сонати сонця, моря, зірок, пірамід), а створив аналоги цієї музичної форми в живописі.
Запам'ятайте: Рефрен - у формі рондо - розділ, який чер-
гується кілька разів з основною темою.
Рондо - музична форма, у якій неоднора-
зово проводиться головна тема твору -
рефрен.
Соната - жанр камерно-інструментальної
музики, циклічний твір, що складається
переважно з трьох контрастних частин,
перша з яких , як правило , написана у
сонатній формі.
Фуга - поліфонічна форма, заснована на
розвитку теми, що виконується попере -
мінно в різних голосах; може бути окремим
твором, частиною циклу. Фугато - маленька
фуга.
Читати підручник стор 146-149. слухати музику.
Комментариев нет:
Отправить комментарий