суббота, 30 марта 2024 г.

7-а клас, 7-б клас на 02.04. 2024 р.

      Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/wzc-rcne-ybp

     Тема уроку :" Новаторські художні явища".

                         (продовження).

     На одному з концертів А.Шенберга , де звучала його атональна інструментальна музика, що зазвичай викликали тоді скандал , був присутній художник Василь Кандинський. Після концерту він написав лист Шенбергу та створив картину "Враження III(Концерт)".

     Знаменитий вокально-інструментальний цикл А.Шенберга "Місячний П'єро" на вірші А.Жиро став одним із символів новацій у музичному мистецтві. 

    


     Твір написано для жіночого голосу в супроводі незвич -

ного складу камерного ансамблю: фортепіано, флейти, (і флейти пікколо), кларнета(і басового кларнета), скрипки (й альта), віолончелі.

     У "Місячному П'єро" трагічне, ліричне й сатиричне злилися в одне ціле. Від традиційного вокального циклу лишилася лише велика кількість частин. А все інше ніби поставлене з ніг на голову: замість багатої мелодії - говірка, замість фортепіано - різке звучання окремих інструментів із камерного ансамблю. Персонажі мов маріонетки, яких смикають за ниточки злі сили ( людей зображено у вигляді ляльок). Музика циклу залишає дуже сильне емоційне враження , передаючи стан жаху.

     У передмові до "Місячного П'єро" Шенберг дає виконав-цям такі вказівки: "Записана нотами мелодія для голосу (окрім окремо вказаних винятків) не призначена для співу. Перед виконавцем стоїть завдання створити з неї мелодію мовленнєвого співу, не забуваючи про запропоновану висоту звуків". Отже , вводиться особлива манера і техніка вокального виконання , яку автор називає "моноспів". Це передбачає , що виконавець суворо дотримується вказаного ритму , але при цьому інтонації надто нестійкі, тому складається враження , що мелодія то "падає", то "злітає".

     Образи, ніби традиційні за назвою, у Шенберга деформу-ються . Наприклад , №5, "Вальс Шопена" - ми справді можемо почути в музиці хворобливо-іронічний "портрет" шопенівського вальсу. № 6 - "Мадонна", молитва до Божої Матері , проте похмурий музичний образ далекий від традиційних уявлень про Богородицю.



     Шенберг "Мадонна".

Учень А. Шенберга , американський композитор -новатор Дж. Кейдж, одним із перших застосував метод так званої "невизначеної музики" - алеаторики.   Такий музичний метод дає можливість виконавцеві вільно, на свій розсуд , міняти місцями музичні фрази й навіть цілі розділи музичного твору. Виконавець перетворюється на співавтора. Найоригінальніша п'єса Кейджа "4'33" абсолютно "німа". Піаніст сидить за клавіатурою рояля рівно 4 хвилини 33 секунди, дивиться в ноти , інколи рухає руками . ніби грає . Слухачі мають уявляти "звучання".

Продовжимо на наступному уроці. 
                                      
     Виконайте тестову роботу.

                                                                                                                                   





     
     

Комментариев нет:

Отправить комментарий