суббота, 30 марта 2024 г.

7-а клас, 7-б клас на 02.04. 2024 р.

      Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/wzc-rcne-ybp

     Тема уроку :" Новаторські художні явища".

                         (продовження).

     На одному з концертів А.Шенберга , де звучала його атональна інструментальна музика, що зазвичай викликали тоді скандал , був присутній художник Василь Кандинський. Після концерту він написав лист Шенбергу та створив картину "Враження III(Концерт)".

     Знаменитий вокально-інструментальний цикл А.Шенберга "Місячний П'єро" на вірші А.Жиро став одним із символів новацій у музичному мистецтві. 

    


     Твір написано для жіночого голосу в супроводі незвич -

ного складу камерного ансамблю: фортепіано, флейти, (і флейти пікколо), кларнета(і басового кларнета), скрипки (й альта), віолончелі.

     У "Місячному П'єро" трагічне, ліричне й сатиричне злилися в одне ціле. Від традиційного вокального циклу лишилася лише велика кількість частин. А все інше ніби поставлене з ніг на голову: замість багатої мелодії - говірка, замість фортепіано - різке звучання окремих інструментів із камерного ансамблю. Персонажі мов маріонетки, яких смикають за ниточки злі сили ( людей зображено у вигляді ляльок). Музика циклу залишає дуже сильне емоційне враження , передаючи стан жаху.

     У передмові до "Місячного П'єро" Шенберг дає виконав-цям такі вказівки: "Записана нотами мелодія для голосу (окрім окремо вказаних винятків) не призначена для співу. Перед виконавцем стоїть завдання створити з неї мелодію мовленнєвого співу, не забуваючи про запропоновану висоту звуків". Отже , вводиться особлива манера і техніка вокального виконання , яку автор називає "моноспів". Це передбачає , що виконавець суворо дотримується вказаного ритму , але при цьому інтонації надто нестійкі, тому складається враження , що мелодія то "падає", то "злітає".

     Образи, ніби традиційні за назвою, у Шенберга деформу-ються . Наприклад , №5, "Вальс Шопена" - ми справді можемо почути в музиці хворобливо-іронічний "портрет" шопенівського вальсу. № 6 - "Мадонна", молитва до Божої Матері , проте похмурий музичний образ далекий від традиційних уявлень про Богородицю.



     Шенберг "Мадонна".

Учень А. Шенберга , американський композитор -новатор Дж. Кейдж, одним із перших застосував метод так званої "невизначеної музики" - алеаторики.   Такий музичний метод дає можливість виконавцеві вільно, на свій розсуд , міняти місцями музичні фрази й навіть цілі розділи музичного твору. Виконавець перетворюється на співавтора. Найоригінальніша п'єса Кейджа "4'33" абсолютно "німа". Піаніст сидить за клавіатурою рояля рівно 4 хвилини 33 секунди, дивиться в ноти , інколи рухає руками . ніби грає . Слухачі мають уявляти "звучання".

Продовжимо на наступному уроці. 
                                      
     Виконайте тестову роботу.

                                                                                                                                   





     
     

четверг, 21 марта 2024 г.

5-а клас ; 5-б клас на

      Посилання на онлайн зустріч : https://meet.google.com/mwu-nxrd-fyz

                        Тема уроку;"Поспіваємо".

  Музика О. Янушкевич вірші М. Ясакової "Веселкова пісня".

     
   
Народна пісня-танець "Чеська полька".

     Музика І. Кириліної вірші Л. Гнатюка "Співають діти".


     Музика Б. Савельєва вірші Л. Рубальської "Різнокольоро-ва гра".

     Вітаю вас із канікулами, бажаю гарного відпочинку.


     



    

6-в клас на 22.03. 2024 р.

      

                     Тема уроку:"Поспіваємо".

     На сьогоднішньому уроці я пропоную вам розслабитися та поспівати. 

     Вірші та музика Т. Петриненка "Україна".


     Музика І. Шамо вірші Ю. Рибчинського "Три поради".


     Музика В. Філіпенка вірші А. Навродського "Веснянка".

     
     Музика і вірші З. Красуляк "Білі кораблі". 


     Музика і Гаврилова"Навчайте мене музики".


     Іще раз вітаю вас з відпочинком та бажаю вам гарних канікул.


среда, 20 марта 2024 г.

7-а клас на 21.03. 7-б клас на 22.03. 2024 р.

      Посилання на онлайн зустріч : https://meet.google.com/kva-ehrz-dea

   Тема уроку:"Новаторські музичні 

                   явища".

     Музичне мистецтво сучасності часто називають елітарним, незрозумілим. Інколи нас дивує - де ж у цій музиці звична мелодія, зрозумілі кожному емоційні образи? Чому слова вокального твору зовсім неможливо розібрати? "Незрозумілість " цієї музики пов'язана з бажанням авторів передати складність сучасного життя. Ми намагаємося почути в цій музиці те зрозуміле, до чого звикли, але чого там немає.

     Сучасні композитори експериментують із формою , шукають нові темброві фарби. У мистецтво , зокрема музику, увійшли нові ритми життя , звуки індустріаль-ного світу. 

     Наприклад, в оркестровому творі Артюра Онеггера "Pacific 231" оркестр відтворює гудки , стукіт коліс, роботу поршнів та шатунів, брязкіт гальм звучання пари , що виривається назовні. Тому що герой твору - потяг! Назва твору походить від моделі паровозу із серії "Pacific", хоча спочатку вона називалася "Симфонічний рух".

     Композитор звертається до прози життя , відображаючи його динамічний рух. Перше виконання твору викликало багато критики: автора називали "механіком у музиці " і малювали на нього карикатури, зображаючи у спецівці. Але твір став популярним і приніс композитору міжнародну славу. 

    

   У сучасній музиці відбуваються інтенсивні пошуки й експерименти , насамперед у царині  музичної мови. Деякі митці відмовляються від використання мажору і мінору та від класичних традицій розвитку музики - народжується атональна музика та новий музичний метод - додекафонія. 

     Атональна музика виникла майже одночасно з абстрактним живописом. їх об'єднує безпредметність художніх образів.

     Засновником Нововіденської композиторської школи , винахідником додекафонії і серійної техніки був австрійський композитор , диригент, художник, педагог Арнольд Шенберг.

     На наступному уроці ми поговоримо про музику Арнольда Шенберга та послухаємо її.


     

     

понедельник, 18 марта 2024 г.

7-а клас ; 7-б клас на 19.03.2024 р.



    Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/cpx-rnyx-biv

     Тема уроку:"Світ дитинства в музиці 

                 минулого і сьогодення".

     Українським композиторам належить першість у започаткуванні жанру дитячої опери. Микола Лисенко створив три опери - казки на лібретто української письменниці Дніпрової Чайки , які розраховані на виконання дітьми різного віку : "Коза-дереза", "Пан Коцький" та "Зима і весна". Композитор використовує мелодії або інтонації українських народних пісень, танців, хороводів.


     Продовжуючи традиції Миколи Лисенка, Кирило Стеценко звернувся до сюжетів українських казок і створив дві опери - "Івасик-Телесик" та "Лисичка, Котик і Півник". Цікаво , що композитор у творі для дітей застосовує прийоми оперної драматургії. Для характеристики маленького мандрівника Івасика використовується мелодія пісні "Пливе човен", супровід якої кожного разу змінюється. Такий прийом у музиці отримав назву лейтмотив - тема, що повторюється кілька разів у музичному творі.

     Послухайте:

Кирило Стеценко. Опера "Лисичка, Котик та Півник"(фрагменти).


     Упродовж часу музична мова постійно оновлювалася, набуваючи нових тембрів звучання. Наприклад, музика французьких композиторів Клода Дебюссі та Мориса Равеля. 

     У сюїті для фортепіано в чотири руки"Моя Матінка Гуска", що складається з п'яти п'єс , Моріс Равель мав намір відтворити образи дитинства. Фрагменти французьких казок використано як епіграфи до частин сюїти - своєрідних музичних портретів Сплячої красуні, Хлопчика - Мізинчика та інших. Згодом композитор оркестрував ці п'єси , створив на їх основі музику до балету.

     Упродовж XX ст. і донині тема дитинства приваблює композиторів різних народів. Масштабний цикл п'єс  для фортепіано "Мікрокосмос" створив угорський композитор Бела Барток.

    Збірки та альбоми п'єс для юних піаністів належать українським композиторам Роману Савицькому, Нестору Нижанківському, Валентину Сильвестрову, Жанні Колодуб та іншим. У популярному фортепіанному циклі Віктора Косенка є п'єси-пейзажі ("Дощик", "Пасторальна"), музичні картинки ("Не хочуть купити ведмедика", "Купили ведмедика"). Сучасні джазові ритми проникли в музику для дітей Геннадія Саська. 



     В. Косенко "24 п'єси для дітей".

     Г. Сасько "граємо джаз".

    Читайте підручник , слухайте музику.






     


     


     

       

суббота, 16 марта 2024 г.

8-а клас на 20.03. ; 8-б клас на 18. 03. на 2024. р .

 Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/fkw-azqj-zry

     Тема уроку:"Мистецтво класицизму". 

     Урівноважена гармонія архітектури 

                       класицизму."

     У часи, коли майже вся Європа була охоплена піднесеним , динамічним і пишним мистецтвом бароко, у Франції розквітає новий стиль - класицизм, однією з найважливіших рис якого була опора на традиції Високого Відродження і звернення до античного мистецтва як до найвищого зразка.



     У Франції було оголошено конкурс на кращий архітектурний проєкт фасаду Лувра - головної королівської резиденції. переміг француз Клод Перро .Сьогодні Лувр - не тільки пам'ятка архітектури , а й музей, що не має рівних за кількістю , різноманітністю та художньою цінністю мистецьких шедеврів.

     Головними законами архітектурної композиції стали строгість прямих ліній і геометрична правильність планів ; чіткий і спокійний ритм ; урівноваженість , логічність планування , вивіреність пропорцій - загальна гармонія частин і цілого ; поєднання гладкої стіни з ордером і стриманим  декором; використання елементів античної архітектури : портиків колонад , статуй і рельєфів на площинах стін. Основними засобами гармонізації форми стали ритмічні поєднання різних за величиною й насиченістю мас. Панувала симетрія - її математичній логіці підпорядковувався кожен елемент.

 Видатним шедевром архітектури, що поєднав бароко і класицизм у єдиний урочистий стиль, став палацово-парковий ансамбль у Версалі - грандіозній резиденції французьких королів.



На сторінці 127 підручника прочитайте довідку про Версальський парк.

На стор. 128 підручника прочитайте інформацію про зразок французького класицизму собор Будинку інвалідів.

Справжньою прикрасою Великого палацу є Дзеркальна галерея завдовжки 73м. З одного боку цієї парадної зали розміщено 17 високих вікон, а з протилежного - великі дзеркала , у яких відбиваються небо, озера, фонтани й скульптури парку.


В Україні стиль класицизму яскраво виявився в архітектурі різних типів будівель. Художня мова цього стилю, на відміну . наприклад від бароко, була універсальною. Її можна було використовувати , споруджуючи не тільки урочисті палаци , а й житло містян та громадські будівлі. Цивільні споруди зводилися з урахуванням їхнього призначення - це були будинки губернського правління, Дворянського зібрання, лікарні . пошти, банки, театри, торгові будівлі(гостині двори , ринки, ярмаркові комплекси. контрактові будинки тощо).



     Запам'ятайте: Колонада - ряд або кілька паралельних рядів, що
                           несуть спільне горизонтальне накриття.
                           Пропорції - в архітектурі - співвідношення між
                           архітектурною спорудою загалом і її частинами,
                           між окремими частинами та їхніми елементами.
     Читайте підручник стор.124-131.
                           ,







четверг, 14 марта 2024 г.

:-в клас на 15.03.2024 р.

      

     Тема уроку:"Музично - театральні жанри:

                  (водевіль, опера - балет).

                   (продовження).

     Під час наших уроків ми вже познайомилися з жанрами опери, оперети, балету, мюзиклу. Проте існують твори , які поєднують  риси цих поширених жанрів музичного театру.

     Які піджанри мають опера і балет? Вистави музичного театру за змістом поділяють на епічні , героїчні , ліричні , драматичні, комічні або різні їх поєднання. Наприклад, лірико-драматичні . Для дітей поширені такі різновиди жанрів. як балет-казка і опера-казка. 

     У балеті хореографи використовують елементи гімнастики й акробатики, модерні технічні засоби. Тоді вистава нагадує шоу.

     Жанром - гібридом що поєднує особливості двох найпоширеніших жанрів музичного театру , є опера -балет. 

     Дізнаємось про секрети цього жанру на прикладі опери й  балету "Дитя і чари" Моріса Жозефа Равеля. Сам Равель уточнив жанр свого твору : лірична фантазія. У чому його фантастичність? 

     На сторінці 212 підручника прочитайте про що цей твір. 




     Ви послухали фрагменти з "Дитя і чари " М. Равеля.

Продовжимо на наступному уроці , а поки що читайте підручник, слухайте музику.

Підручник тут






     

   

     

        

среда, 13 марта 2024 г.

7-а клас на 14.03.; 7-б клас на 15.03. 2024 р.

      Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/iwe-heqv-mgy

          Тема уроку :"Світ дитинства в музиці

                 минулого та сьогодення".

                       (продовження).

     Чи не найбільше творів для дітей і про дітей  - у спадщині композиторів - романтиків. Завдяки їм розквітла програмна музика. яка значно розширила й збагатила "дитячу" тематику.

     Німецький композитор Роберт Шуман написав "Дитячі сцени" та "Альбом для юнацтва". Слово альбом  застосовано невипадково: п'єси циклу демонструють яскраву звукову панораму картин із життя дитини: ігри, свята, походи, інші події.


     Р. Шуман "Перша утрата".

   

     Р. Шуман "Сміливий вершник".


     Р. Шуман "Дід мороз".

     Розглянемо "Дитячий альбом" П.І. Чайковського. У

циклі - 24 п'єси. Здійснити музичні подорожі в різні країни дітям допомагають пісні без слів: німецька та французька, "Марш дерев'яних солдатиків" та "Хвороба ляльки".


     П. Чайковський "Дитячий альбом" "Німецька пісенька".

        П. Чайковський "Французька пісенька".

       П.Чайковський "Марш дерев'яних солдатиків".


     П. Чайковський "Хвороба ляльки".

     Продовжимо на наступному уроці, а зараз читайте підручник. слухайте музику та вибачте мені за затримку.

     Підручник тут





     



     

понедельник, 11 марта 2024 г.

7-а клас; 7-б клас на 12.03. 2024 р.

      Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/jpk-gsdi-uwv

     Тема уроку:"Світ дитинства в музиці

                          минулого і сьогодення".

   Давайте пригадаємо скільки цікавих музичних творів 

для дітей та юнацтва було прослухано в попередні роки. співали пісні з українських дитячих опер, насолоджувалися

 балетною музикою за сюжетами літературних творів, пізнавали в інструментальних п'єсах "музичні характери" казкових персонажів - фантастичних гномів та ельфів, легкокрилих метеликів і пташок, кумедних клоунів.

     Німецький композитор Йоган Себастьян Бах започаткував традицію створення циклів педагогічного призначення.. Мабуть не існує юних піаністів , які б не виконували його поліфонічні п'єси. Збірка "Нотний зошит Анни-Магдалени Бах" - це родинний альбом німецького композитора. У ньому є твори інструментальні (менуети, полонези, марші) та вокальні (арії. хорали. речитативи). У деяких нотах пропущено середні голоси. Чому? Гадаєте , композитор забув їх дописати? Звісно , що ні. Учень мав їх заповнити самостійно - у рукописі трапляються сторінки, написані дитячим почерком (припускають, що ці рядки писали сини композитора).


    А.-М.Бах. Арія №20


     Бах був не лише неперевершеним композитором і виконавцем , а й вправним педагогом. Дуже обдарованими учнями виявилися його діти . Вони грали на музичних інструментах,  співали. для сімейного ансамблю Бах спеціально створював музику. 

     У спадщині Йозефа Гайдна, Вольфганга Амадея Моцарта, Людвига ван Бетховена - творців класичної сонати і симфонії - є сонатини , тобто маленькі сонати , які могли виконувати діти. Композитори писали невеличкі й нескладні твори, доступні музикантам - початківцям. Популярними були танці, насамперед менуети. Батько Моцарта, скрипаль Леопольд Моцарт, як і Б, навчав музики своїх дітей - доньку та сина-вундеркінда. з педагогічною метою він написав для маленького Вольфганга менует, який згодом увійшов у педагогічний репертуар.

     Продовжимо на наступному уроці , а зараз читайте підручник , слухайте музику. 
    Підручник тут     

     


среда, 6 марта 2024 г.

7-а клас на 07.03.; 7-б клас на 08.03. 2024 р.

 Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/kwc-xnti-gfv

     Тема уроку:"Дитячі образи в дзеркалі тра -

                       дицій і новаторства".

     Мабуть ми вже знаємо , що існують образи утілені митцями в звуках, формах, кольорах, які належать до так званих вічних тем мистецтва. До таких належить світ дитинства, оспіваний у численних піснях, утілений у багатьох візуальних образах. 

      У будь - яку епоху діти, підлітки, юнаки були бажаними образами для живописців, графіків, скульпторів.

      Митці античної цивілізації створили досконалі скульптур-ні портрети юнаків і дівчат.

     Художники епохи Відродження зображували дитину в творах, присвячених Мадонні.

     Картина Леонардо да Вінчі "Мадонна Бенуа" за форматом нагадує ренесансне вікно, крізь яке ми бачимо природні й неймовірно зворушливі стосунки матері й дитини.

     

     На картині нідерландського живописця Пітера Брейгеля 

"Ігри дітей" фігурки захоплених грою хлопчиків і дівчаток яскравими червоними, білими , коричневими плямами заповнюють простір сільської вулиці. 


     Іспанський живописець Бартоломе Естебан Мурільйо 
часто звертався до зображення не королів і сеньйорів , а бідних мешканців міських нетрів. 

     Французький художник Жан Батист Сімеон Шарден 
увічнив на полотні образ молодої вчительки , яка проводить навчальне заняття з дівчинкою.
     Художники романтичної доби із захопленням писали портрети дітей. В образі юного художника зобразив український живописець Гаврило Васько сина полтав -
ського поміщика Бориса Томару.

     Едгар Дега , який уславився насамперед балетними образами танцюючого Парижа, поряд із живописними  створив ще й скульптурне зображення балерини - нерішучої дівчинки - підлітка , яка робить перші кроки до великої сцени. 
     Художники XX ст. також оспівували тему дитинства. 
Український художник Віктор Зарецький створив образи дітей у дивовижній декоративній манері.
 
        Багатобарвний світ чарівних маленьких персонажів оживає . немов у добрій казці, на картинах наших сучасниць-
українських художниць Євгенії Гапчинської та Катерини Дудник.
     Євгенія Гапчинська "Я можу творити дива" (фрагмент).
        Катерина Дудник "Наша риба".
     Читайте підручник , розглядайте ілюстрації з картин.
      
      

 
 












   

     

     

                         

     

воскресенье, 3 марта 2024 г.

7-а клас ; 7-б клас на 05.03. 2024 р.

      Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/ozz-kduq-ada

                   Тема уроку:"Артпрактики".

     Наразі на уроці ми в подробицях розберемо деякі з артпрактик. 

      Для подолання статики площинної композиції митці замість картин та скульптур створюють конструкції, що світяться і рухаються у просторі. Деякі конструкції кріплять на стелю або стіну кімнати чи зали так , що вони обертаються завдяки коливанню повітря , інші - за допомогою мотора. Рухомі установки, сконструйовані зазвичай із металу, скла або інших матеріалів і з'єднані зі світловими пристроями, отримали назву мобілів.

     Перформанс - короткий , але добре спланований спектакль , у якому дії художника (перформансиста) спостерігаються в певному місці, у реальний час.


     Інсталяція - просторова композиція з побутових предметів промислових виробів, природних об'єктів тощо.




     Гепенінг передбачає імпровізаційність дій без заздалегідь запрограмованого сценарію. Це - театр, де у візуальний простір залучається глядацька аудиторія. 

     Продовжимо на наступному уроці.
     Читайте підручник, дивіться відео.

     Підручник тут