суббота, 29 января 2022 г.

7-а; 7-б. клас на 01.02.2022р

 Тема уроку:"Історія рок-музики".

     Рок є скороченням від Rock'n'roll і дослівно перекладається як хитати(ся), трясти(ся). Рок має велику кількість напрямів : від танцювального рок-н-ролу до металу. Зміст його пісень варіюється від легкого і невимушеного аж до похмурого , глибокого і філософського. Часто рок-музику протиставляють поп-музиці , хоча чіткої межі між ними не існує.

     Послухаємо пісні у виконанні рок-гуртів .

"The Beatles"-"Let it Be"

   


  "
Queen"-"The Show Must Go On", "We Are the Chempions"



"Pink Floyd"-"Another Brik in the Wall".


     Проаналізуйте почуте за планом на стор 115-116 підручника.

Опрацюйте стор. 112-113 підручника.
Музичний тезаурус
     Рок-музика-узагальнена назва напрямів популярної музики другої половини XX., що походять від рок-н-ролу та ритм-н-блюзу. Музичний компонент рок-культури , що з'явився у Великій Британії та США на межі 1950-160-х рр.
     Хард-рок- напрям , що утворився на основі блюз-року, для нього характерним є важке гітарне звучання .
     Прогресивний рок- напрям, що розвинувся на межі 1960-1970 рр. Результат експериментів з електронними інструментами, джазовою та академічною музикою.
     Софт-рок-утворився на базі поп-року у 1960-970рр.; легкий і м'який ("сімейний")вид року.
     Панк-рок- для нього характерною є нігілістична, іноді антигромадська ідеологія , виражена у швидкій , агресивній манері гри. Переважають не віртуозність виконавця , а так званий драйв і енергійність .
     Симфо-метал- з'явився у 1990-ті рр.; передбачає використання елементів класичної музики у рок-композиціях (живих оркестрів, живого жіночого вокалу).
Ознайомтеся з "музичними портретами " рок-зірок на стор. 113-115підручника.
Послухаємо:
гурт " Океан Ельзи". "Відпусти".

"Без бою".

" Все буде добре".

"Обійми".

     Опрацюйте стор. 116-117 підручника .
Співаємо Н. Май " Рок-н-рол".


6-а4 6-б клас на 04.02.2022р.

 Тема уроку: " Грайливе скерцо".

      У музиці, як і в літературі, є різні за характером твори : ліричні, драматичні, епічні та комічні. Музичний образ , створений композитором, також може мати різний характер.

      Серед безлічі інструментальних творів Й. С. Баха є і жартівливі - наприклад , скерцо з оркестрової сюїти №2. Воно звучить так актуально , ніби композитор живе в наш час і знає , що сучасна молодь полюбляє танцювати і жартувати. Твір , який прийшов до нас кріз віки , лунає з екранів телебачення, з мобільних телефонів, "живе" у фільмах та спектаклях. Послухайте і спробуйте з'ясувати в чому секрет Його популярності.

Й. С. Бах. Скерцо("Жарт") з оркестрової сюїти №2(для флейти і струнного оркестру).





Проаналізуйте цей твір за планом на стор.131 підручника.

Історія вникнення жанру скерцо прочитайте на с132тор. 131-132 підручника.
     Розгляньте ілюстрації сатиричного або жартвливого змісту. на стор. 132підручника.
Послухайте:
Островський. Вокаліз"Trololo"(Ядуже радий, адже я нарешті повертаюсь додому") у виконанні Е. Хіля.

Естрадна пісня без слів у виконанні відомого співака XXст. Е. Хіля(баритон) була записана для телебачення в 1976р. 
Наприкінці 2009р. ролик з цим виступом потрапив в Інтернет і незабаром став надзвичайно пулярним, набравши понад 5 млн. переглядів і більше 15 тис. коментарів лише за декілька місяців , а сам виконавець отримав призвісько Містер Трололо.
Вокаліз-(лат. vokalis- голосний , співучий)- вправа для голосу без текста , що виконуєтся на будь-який голосний , з назвами нот або складів , а також художній твір для голосу , написаний у такій формі.
Виконуємо пісню О. Осадчого "Посміхайтеся".                               


пятница, 28 января 2022 г.

6-б клас, 6-а клас на 27.01.2022.

 Тема уроку:" Жанр прелюдії".

    Сьогодні ми починаємо вивчати нові музичні жанри, призначені для камерного виконання.

     У творчості Й.С.Баха є чимало клавірних творів, написаних у різних музичних жанрах.

     Клавір-( нім. Klavier)- загальна назва групи клавішно-струнних музичних інструментів( клавікорд, клавесин, фортепіано тощо) або мануальна клавіатура в органі.

     Й.С.Бах написав цикл творів, що вбирає в собі 24 прелюдії і фуги у 24 тональностях(12 мажорних і 12 мінорних). У творах цього циклу Бах використав можливості нового способу настроювання клавіру (його називають темперованим) , коли звуки відокремлені один від одного рівними проміжками (півтонами). Називається цикл  "Добре темперований клавір".

 Послухайте:

Й.С.Бах. " Добре темперований клавір" Прелюдія до мажор".


     Проаналізуйте цей твір за планом на стор. 125 підручника.
     Клавесин- старовинний клавішно-струнний щипковий інструмент, металеві струни якого защипуються плектром з пера або шкури.

     

     Клавесин має певні особливості :виразність тону, ритмічну чіткість і прекрасну поєднуваність з іншими інструментами та голосами, що зробило його чудовим ансамблевим інструментом. Проте поява фортепіано , яке значно переважало клавесин за силою звуку , поступово витіснила його із широкої музичної практики.
     Прелюд, прелюдія(від лат. praeludo- роблю вступ) -невеликий вступ імпривізаційного характеру перед основним викладом музичного твору- фуги або  сюїти. 
Прелюдією також називають невелику інструментальну п'єсу( переважно фортепіанну).
Послухаємо:
М. Скорик. Прелюдія у виконанні Р. Репки.



Відповідайте на питання на стор. 129 підручника.


суббота, 4 декабря 2021 г.

8-а клас на 29.11. 2021р.



 Тема уроку: "Мистецтво епохи Відродження.

                        Ідеали та образи Ренесансу."

     Після Середньовіччя в мистецтві Західної Європи настало гігантське культурне піднесення, злет творчої енергії людства- епоха Відродження (Ренесанс), що тривала майже два століття.

     Свою назву період отримав у зв'язку з відродженням інтересу до античного мистецтва , зверненням до нього як до прекрасного ідеалу, взирця.

     Представники Відродження знайшли в античній культури те, що було співзвучне їхнім устремлінням ,- прихильність до реальності, життєрадісність, схиляння перед красою земного світу, , перед величчю героїчного подвигу. Першою країною Відродження стала Італія.

     В архітектурі особливо велику роль відіграло звернення до античної традиції: відродження античної ордерної системи, класична пропорційність, розробка центричного типу будівель з легкодоступним для огляду простором інтер'єру.  Особливо багато нового було створено в галузі цивільного зодчества: багатоповерхові міські будівлі( ратуші, будинки купецьких гільдій, університети , склади, ринки тощо), виник тип міського палацу( палаццо) , а також заміської вілли. Розвивалася математика та інженерні науки. Це породило ідею гармонійної досконалості в мистецтві взагалі і в архітектури зокрема.

     Архітектор Філіппо Брунелескі . Про зведений за його проектом купол Флорентійського собору Санта- Марія- дель - Фйоре сучасники говорили, що він" здіймається до небес" і ніби " супернічає із самим небом". На спорудження куполів надихнула римська архітектура . Проте технологія будівництва відрізнялася від римської.

     Розгляньте репродукції соборів Брунелескі на стор.62, 63 підручника та прочитайте опис архітектури цих соборів.

     Видатний митець епохи Відродження Мікеландження Буонаротті виявив свій талант в архітектурі, скульптурі, фресковому живописі. Собор Святого Петра в Римі ( с. 63)- безсмертний витвір Мікеланджело- архітектора, один з величніших храмів світу. 


     Читати стор.62- 64 підручника.

понедельник, 15 ноября 2021 г.

9-а клас на 16.11.2021р. 9-бклас на 17.11. 2021р.

 Тема уроку:" Модернізм : у пошуках гармонії та краси".

     У розмаїтті мистецтва модернізму одні митці прагнули декоративнопереосмислити естетичні ідеали та погляди на закони творчості , інші - творили світлі життєві образи, оспівуючи красу природи, жвночу вроду, кохання тощо. Чимало художників ідеалізували й романтизували дійсність. 

     Своєрідною візитівкою українського художника Андрія Коцки є низка жіночих портретів гуцулок та верховинок. Його відрізняє оригінальний і впізнаваний стиль письма , яскравий  і неповторний колорит. 

     У портретах італійського художника Амадео Модільяні звучить тема людської краси, трепетної натхненності й ніжності. Незважаючи на зовнішню бездіяльність і відсутність міміки зображуваних, вони сповнені особливої плавної грації та виразності.

     Розгляньте репродукції на стор.56 підручника . Які думки виникають у вас при розгляді іх.

     Жіночі образи Тетяни Яблонської та Зінаїди Серебрякової різні, але однаково наповнюють душі глядачів спокоєм , натхненням , радістю та чистотою.

     Яскравим та енергійним постає перед нами живопис  Миколи Реріха : то він " гримить" пурпурними, червоними , помаранчевими тонами, то стелиться оксамитовими звуками синього, фіолетового, блакитного, то чорного кольору. Розгляньте репродукції на стор. 57 підручника.

     Тепло і сонце, оксамитове різнобарв'я природи випромінюють картини українських художників Йосипа Бокшая, Адальберта Ерделі, Федора Манайла(стор 58).

     Багато митців XXстоліття намагалися у своїй творчості звертатися до "вічного і нетлінного"- любові, добра , людського щастя, пробуджувати в людях надію.

     У музичному мистецтві виникає напрям . який отримав умовну назву неокласицизм ( у перкладі з грецької нео-означає "новий"). Він узагальнено відображав прагнення композиторів повернутися до гармонійності , зрозумілості музики минулого- бароко, класицизму, романтизму. Водночас у намаганні передати динамізм і контрасти сучасності композитори цього напряму використовували новітні мовні засоби, складні гармонії, загострені ритми. Неокласицизм певною мірою відобразився в музиці багатьох композиторів XXстоліття.,

     Центральна фігура симфонії " Гармонія світу" Пауля Гіндеміта-астроном і математик Йоган Кеплер, який відкрив найвжливіші закони руху планет , автор знаменитого трактату "Гармонія світу". 

     В симфонії три частини . Перша частина -це втілена за допомогою інструментів гармонія музичних співзвуч, що відображає гармонію небесних сфер. Повільна друга частина - гармонія людського мікрокосму, гармонія душі і тіла, заснована на гармонії чисел. Третя частина - це вища гармонія мікрокосму ,що здійснюється рухом планеті народжує музику сфер.

     Послухаємо фрагменти з симфонії.


     Розгляньте репродукції литовського художника Мікалоюса Чюрльоніса на стор.59 підручника. Розглядайте репродукції слухаючи його музику.


     Сергій Прокоф'єв також певний час працював у неокласичному стилі. Один з його творів Симфонія № 1 "Класична". Перша частина схожа на сцену з дитячого балету , казки.



Продовження на слідуючому уроці.

суббота, 13 ноября 2021 г.

8-а клас, 8-б клас на 15. 11. 2021р.

 Тема уроку:" Колорит середньовічного міста".

      На вулицях середньовічного міста часто можна було зустрічати  мандрівних музикантів. Вони виконували пісні під акомпанемент скрипки, арфи або лютні, твори передавалися від покоління до покоління. Мандрівних акторів - музикантів у різних країнах називали трубадурами, труверами, міннезінгерами , менестрелями, скоморохами. Вони мандрували Європою, переходячи від міста до міста, від замку до замку, і розважали публіку: співали пісні, розповідали старовинні легенди й дивовижні історії, які часто запозичували в мандрівних лицарів.


     Пісні були одноголосні, ритм визначався в першу чергу ритмом вірша , роль музичних інструментів зводилася переважно до виконанная вступів , інтерлюдій, постлюдій. У репертуарі музикантів були релігійно- моральні притчі, сатиричні пісні , військові балади тлщо. Значне місце в їхній пісенній творчості посідала любовна лірика. Пісні мандрівних музикантів про кохання романською мовою отримали назву романси. Це були одночасно і пісні , і речитативи, і мімічні танці, що виконувались у супроводі музичного інструмента (найчастіше це була іспанська гітара). Саме в Іспанії з'явилися перші збірки романсів, що так і називалися -"романсеро".
     Як ви думаєте якою може бути мелодія до поезії відомого міннезінгера Вальтера фон дер Фогельвейде?
                      Я твій в дні щастя й дні біди.
                      Нікого іншого не жди.
                      Тебе замкнув я в моєму серці, 
                      А ключик зник , хто й зна куди. 
                      Лишайся в серці назавжди.
     Одним з найвідоміших німецьких міннезінгерів ("співаків любові") є Тангейзер. Існує легенда про незвичайну долю цього митця , яку переказав німецький поет Генріх Гейне . Тангейзер був лицарем -поетом, який вірушив до Риму, щоб попросити в Папи відпущення гріхів. Папа ввідмовив йому , сказавши, що він грішник і може сподіватися на милість Господа лише тоді , коли посох ,на який він спирається , пустить зелені паростки. Однак на третій день після цього палиця випустила зелене листя. Папа розіслав гінців у всі сторони світу, щоб повернути Тангейзера. Але й сліду поета не стало...
     Історії про лицарські турніри , зокрема легенди про Тангейзера захопили уяву німецького композитора Ріхарда Вагнера, , який написав однойменну оперу. Один із центральних епізодів твору розповідає про музичний турнір лицарів- співаків, який проводили на честь принцеси Єлизавети. Оголосили тему змагання : благородні лицарі мають розповісти про своє кохання до прекрасної Єлизавети . Звучать прекрасні гімни любові... 
     Послухайте Увертюру до опери "Тангейзер" Ріхарда Вагнера.

     Чимало давніх легенд і казок стали підгрунтям для визначних музичних творів . Один із таких шедеврів - опера Петра Чайковського " Іоланта". У ній композитор переповідає музичною мовою історію про дивовижне прозріння сліпої Іоланти - доньки корля Провансу(Франції). Події легенди відбуваються в замку.
     Короткий зміст опери прочитайте на стор.58 підручника.
     Інтродукція опери змальовує слухачеві образ темряви і страждання Іоланти. У своєму Аріозо("Чому я раніше не знала суму , ні гіркоти , ні сліз?") Іоланта , яка зустрічала лицаря , збентежена : вона відчуває існування якоїсть таємниці, що приховують від неї.

     Ви прослухали Аріозо Іоланти.

     Дует Іоланти і Водемона.
     Наприкінці уроку послухайте пісню Н. Май. "Казка про кохання"











7-а клас, 7-б клас на 16.11.2021р.

 Тема уроку:" Фольклор і сучасна стилізація".

     Існує повір'я, що папороть розцвітає лише раз на рік і той , хто знайде квітку , стане щасливим. Тому люди здавна шукали квітучу папороть у ніч напередодні Івана Купала.

     Якщо вам цікаво дізнатися більше про цю легенду і композитора , який зобразив її в опері , запрошую на купальські свята.

     Народна музика грунтується на історичних традиціях та обрядах, передається в усній формі - поезіях, піснях та інших видах мистецтва.          

     Розгляньте схему на стор. 60 підручника. Назвіть складові фольклору.

     Ознайомтеся з переліком виконавців фольклору на стор. 61 підручника. Чи всі назви ви зрозуміли?

     Серед композиторів , завдяки стилізаціям яких фольклорні твори набули нового звучання , слід згадати українського митця Є. Станковича , який написав оперу , основою для сюжета якої стала традиція відзначення слов'янами свята Івана Купала.

     Цю незвичайну фольк-оперу створено за мотивами повістей М. Гоголя, матеріалами національного фольклору, героїчного епосу і народних обрядів України.

Послухайте уривки з фольк-опери.





     Проаналізуйте почуте за планом зі стор. 62 підручника.

     Порівняйте образи , які постали у вашій уяві під час слухання фольк-опери Є, Станковича з образами картини Г. Семирадського" Ніч напередодні Івана Купала".( стор.62 підручника).

     Послухайте пісню " Ой на Івана, та й на Купала у виконанні Театру Пісні "Джерела". 


     Загугліть такі поняття : 

      стилізований фольклор, акин, ашуг, гусляр, кобзар, кюйши, леутар, менестрель. (напам'ять вчить не треба, але потрібно розуміти ).
     Розучуємо укр. нар. пісню" Чом ти не прийшов". Текст пісні на стор. 64-65 підручника.


     
Розгляньте репродукції творів образотворчого мистецтва на стор.64-65 підручника. Яка з них найкраще ілюструє прослухану пісню?