Рок є скороченням від Rock'n'roll і дослівно перекладається як хитати(ся), трясти(ся). Рок має велику кількість напрямів : від танцювального рок-н-ролу до металу. Зміст його пісень варіюється від легкого і невимушеного аж до похмурого , глибокого і філософського.Часто рок-музику протиставляють поп-музиці , хоча чіткої межі між ними не існує.
Послухаємо пісні у виконанні рок-гуртів .
"The Beatles"-"Let it Be"
"Queen"-"The Show Must Go On", "We Are the Chempions"
"Pink Floyd"-"Another Brik in the Wall". Проаналізуйте почуте за планом на стор 115-116 підручника.
Опрацюйте стор. 112-113 підручника.
Музичний тезаурус
Рок-музика-узагальнена назва напрямів популярної музики другої половини XX., що походять від рок-н-ролу та ритм-н-блюзу. Музичний компонент рок-культури , що з'явився у Великій Британії та США на межі 1950-160-х рр.
Хард-рок- напрям , що утворився на основі блюз-року, для нього характерним є важке гітарне звучання .
Прогресивний рок- напрям, що розвинувся на межі 1960-1970 рр. Результат експериментів з електронними інструментами, джазовою та академічною музикою.
Софт-рок-утворився на базі поп-року у 1960-970рр.; легкий і м'який ("сімейний")вид року.
Панк-рок- для нього характерною є нігілістична, іноді антигромадська ідеологія , виражена у швидкій , агресивній манері гри. Переважають не віртуозність виконавця , а так званий драйв і енергійність .
Симфо-метал- з'явився у 1990-ті рр.; передбачає використання елементів класичної музики у рок-композиціях (живих оркестрів, живого жіночого вокалу).
Ознайомтеся з "музичними портретами " рок-зірок на стор. 113-115підручника.
У музиці, як і в літературі, є різні за характером твори : ліричні, драматичні, епічні та комічні. Музичний образ , створений композитором, також може мати різний характер.
Серед безлічі інструментальних творів Й. С. Баха є і жартівливі - наприклад , скерцо з оркестрової сюїти №2. Воно звучить так актуально , ніби композитор живе в наш час і знає , що сучасна молодь полюбляє танцювати і жартувати. Твір , який прийшов до нас кріз віки , лунає з екранів телебачення, з мобільних телефонів, "живе" у фільмах та спектаклях. Послухайте і спробуйте з'ясувати в чому секрет Його популярності.
Й. С. Бах. Скерцо("Жарт") з оркестрової сюїти №2(для флейти і струнного оркестру).
Проаналізуйте цей твір за планом на стор.131 підручника.
Історія вникнення жанру скерцо прочитайте на с132тор. 131-132 підручника.
Розгляньте ілюстрації сатиричного або жартвливого змісту. на стор. 132підручника.
Послухайте:
Островський. Вокаліз"Trololo"(Ядуже радий, адже я нарешті повертаюсь додому") у виконанні Е. Хіля.
Естрадна пісня без слів у виконанні відомого співака XXст. Е. Хіля(баритон) була записана для телебачення в 1976р.
Наприкінці 2009р. ролик з цим виступом потрапив в Інтернет і незабаром став надзвичайно пулярним, набравши понад 5 млн. переглядів і більше 15 тис. коментарів лише за декілька місяців , а сам виконавець отримав призвісько Містер Трололо.
Вокаліз-(лат. vokalis- голосний , співучий)- вправа для голосу без текста , що виконуєтся на будь-який голосний , з назвами нот або складів , а також художній твір для голосу , написаний у такій формі.
Сьогодні ми починаємо вивчати нові музичні жанри, призначені для камерного виконання.
У творчості Й.С.Баха є чимало клавірних творів, написаних у різних музичних жанрах.
Клавір-( нім. Klavier)- загальна назва групи клавішно-струнних музичних інструментів( клавікорд, клавесин, фортепіано тощо) або мануальна клавіатура в органі.
Й.С.Бах написав цикл творів, що вбирає в собі 24 прелюдії і фуги у 24 тональностях(12 мажорних і 12 мінорних). У творах цього циклу Бах використав можливості нового способу настроювання клавіру (його називають темперованим) , коли звуки відокремлені один від одного рівними проміжками (півтонами). Називається цикл "Добре темперований клавір".
Послухайте:
Й.С.Бах. " Добре темперований клавір" Прелюдія до мажор".
Проаналізуйте цей твір за планом на стор. 125 підручника.
Клавесин- старовинний клавішно-струнний щипковий інструмент, металеві струни якого защипуються плектром з пера або шкури.
Клавесин має певні особливості :виразність тону, ритмічну чіткість і прекрасну поєднуваність з іншими інструментами та голосами, що зробило його чудовим ансамблевим інструментом. Проте поява фортепіано , яке значно переважало клавесин за силою звуку , поступово витіснила його із широкої музичної практики.
Прелюд, прелюдія(від лат. praeludo- роблю вступ) -невеликий вступ імпривізаційного характеру перед основним викладом музичного твору- фуги або сюїти.
Прелюдією також називають невелику інструментальну п'єсу( переважно фортепіанну).
Після Середньовіччя в мистецтві Західної Європи настало гігантське культурне піднесення, злет творчої енергії людства- епоха Відродження(Ренесанс), що тривала майже два століття.
Свою назву період отримав у зв'язку з відродженням інтересу до античного мистецтва , зверненням до нього як до прекрасного ідеалу, взирця.
Представники Відродження знайшли в античній культури те, що було співзвучне їхнім устремлінням ,- прихильність до реальності, життєрадісність, схиляння перед красою земного світу, , перед величчю героїчного подвигу. Першою країною Відродження стала Італія.
В архітектурі особливо велику роль відіграло звернення до античної традиції: відродження античної ордерної системи, класична пропорційність, розробка центричного типу будівель з легкодоступним для огляду простором інтер'єру. Особливо багато нового було створено в галузі цивільного зодчества: багатоповерхові міські будівлі( ратуші, будинки купецьких гільдій, університети , склади, ринки тощо), виник тип міського палацу( палаццо) , а також заміської вілли. Розвивалася математика та інженерні науки. Це породило ідею гармонійної досконалості в мистецтві взагалі і в архітектури зокрема.
Архітектор Філіппо Брунелескі . Про зведений за його проектом купол Флорентійського собору Санта- Марія- дель - Фйоре сучасники говорили, що він" здіймається до небес" і ніби " супернічає із самим небом". На спорудження куполів надихнула римська архітектура . Проте технологія будівництва відрізнялася від римської.
Розгляньте репродукції соборів Брунелескі на стор.62, 63 підручника та прочитайте опис архітектури цих соборів.
Видатний митець епохи Відродження Мікеландження Буонаротті виявив свій талант в архітектурі, скульптурі, фресковому живописі. Собор Святого Петра в Римі ( с. 63)- безсмертний витвір Мікеланджело- архітектора, один з величніших храмів світу.
Тема уроку:" Модернізм : у пошуках гармонії та краси".
У розмаїтті мистецтва модернізму одні митці прагнули декоративнопереосмислити естетичні ідеали та погляди на закони творчості , інші - творили світлі життєві образи, оспівуючи красу природи, жвночу вроду, кохання тощо. Чимало художників ідеалізували й романтизували дійсність.
Своєрідною візитівкою українського художника Андрія Коцки є низка жіночих портретів гуцулок та верховинок. Його відрізняє оригінальний і впізнаваний стиль письма , яскравий і неповторний колорит.
У портретах італійського художника Амадео Модільяні звучить тема людської краси, трепетної натхненності й ніжності. Незважаючи на зовнішню бездіяльність і відсутність міміки зображуваних, вони сповнені особливої плавної грації та виразності.
Розгляньте репродукції на стор.56 підручника . Які думки виникають у вас при розгляді іх.
Жіночі образи Тетяни Яблонської та Зінаїди Серебрякової різні, але однаково наповнюють душі глядачів спокоєм , натхненням , радістю та чистотою.
Яскравим та енергійним постає перед нами живопис Миколи Реріха : то він " гримить" пурпурними, червоними , помаранчевими тонами, то стелиться оксамитовими звуками синього, фіолетового, блакитного, то чорного кольору. Розгляньте репродукції на стор. 57 підручника.
Тепло і сонце, оксамитове різнобарв'я природи випромінюють картини українських художників Йосипа Бокшая, Адальберта Ерделі, Федора Манайла(стор 58).
Багато митців XXстоліття намагалися у своїй творчості звертатися до "вічного і нетлінного"- любові, добра , людського щастя, пробуджувати в людях надію.
У музичному мистецтві виникає напрям . який отримав умовну назву неокласицизм ( у перкладі з грецької нео-означає "новий"). Він узагальнено відображав прагнення композиторів повернутися до гармонійності , зрозумілості музики минулого- бароко, класицизму, романтизму. Водночас у намаганні передати динамізм і контрасти сучасності композитори цього напряму використовували новітні мовні засоби, складні гармонії, загострені ритми. Неокласицизм певною мірою відобразився в музиці багатьох композиторів XXстоліття.,
Центральна фігура симфонії " Гармонія світу" Пауля Гіндеміта-астроном і математик Йоган Кеплер, який відкрив найвжливіші закони руху планет , автор знаменитого трактату "Гармонія світу".
В симфонії три частини . Перша частина -це втілена за допомогою інструментів гармонія музичних співзвуч, що відображає гармонію небесних сфер. Повільна друга частина - гармонія людського мікрокосму, гармонія душі і тіла, заснована на гармонії чисел. Третя частина - це вища гармонія мікрокосму ,що здійснюється рухом планеті народжує музику сфер.
Послухаємо фрагменти з симфонії.
Розгляньте репродукції литовського художника Мікалоюса Чюрльоніса на стор.59 підручника. Розглядайте репродукції слухаючи його музику. Сергій Прокоф'єв також певний час працював у неокласичному стилі. Один з його творів Симфонія № 1 "Класична". Перша частина схожа на сцену з дитячого балету , казки. Продовження на слідуючому уроці.
На вулицях середньовічного міста часто можна було зустрічати мандрівних музикантів. Вони виконували пісні під акомпанемент скрипки, арфи або лютні, твори передавалися від покоління до покоління. Мандрівних акторів - музикантів у різних країнах називали трубадурами, труверами, міннезінгерами , менестрелями, скоморохами. Вони мандрували Європою, переходячи від міста до міста, від замку до замку, і розважали публіку: співали пісні, розповідали старовинні легенди й дивовижні історії, які часто запозичували в мандрівних лицарів.
Пісні були одноголосні, ритм визначався в першу чергу ритмом вірша , роль музичних інструментів зводилася переважно до виконанная вступів , інтерлюдій, постлюдій. У репертуарі музикантів були релігійно- моральні притчі, сатиричні пісні , військові балади тлщо. Значне місце в їхній пісенній творчості посідала любовна лірика. Пісні мандрівних музикантів про кохання романською мовою отримали назву романси. Це були одночасно і пісні , і речитативи, і мімічні танці, що виконувались у супроводі музичного інструмента (найчастіше це була іспанська гітара). Саме в Іспанії з'явилися перші збірки романсів, що так і називалися -"романсеро".
Як ви думаєте якою може бути мелодія до поезії відомого міннезінгера Вальтера фон дер Фогельвейде?
Я твій в дні щастя й дні біди.
Нікого іншого не жди.
Тебе замкнув я в моєму серці,
А ключик зник , хто й зна куди.
Лишайся в серці назавжди.
Одним з найвідоміших німецьких міннезінгерів ("співаків любові") є Тангейзер. Існує легенда про незвичайну долю цього митця , яку переказав німецький поет Генріх Гейне . Тангейзер був лицарем -поетом, який вірушив до Риму, щоб попросити в Папи відпущення гріхів. Папа ввідмовив йому , сказавши, що він грішник і може сподіватися на милість Господа лише тоді , коли посох ,на який він спирається , пустить зелені паростки. Однак на третій день після цього палиця випустила зелене листя. Папа розіслав гінців у всі сторони світу, щоб повернути Тангейзера. Але й сліду поета не стало...
Історії про лицарські турніри , зокрема легенди про Тангейзера захопили уяву німецького композитора Ріхарда Вагнера, , який написав однойменну оперу. Один із центральних епізодів твору розповідає про музичний турнір лицарів- співаків, який проводили на честь принцеси Єлизавети. Оголосили тему змагання : благородні лицарі мають розповісти про своє кохання до прекрасної Єлизавети . Звучать прекрасні гімни любові...
Послухайте Увертюру до опери "Тангейзер" Ріхарда Вагнера.
Чимало давніх легенд і казок стали підгрунтям для визначних музичних творів . Один із таких шедеврів - опера Петра Чайковського " Іоланта". У ній композитор переповідає музичною мовою історію про дивовижне прозріння сліпої Іоланти - доньки корля Провансу(Франції). Події легенди відбуваються в замку.
Короткий зміст опери прочитайте на стор.58 підручника.
Інтродукція опери змальовує слухачеві образ темряви і страждання Іоланти. У своєму Аріозо("Чому я раніше не знала суму , ні гіркоти , ні сліз?") Іоланта , яка зустрічала лицаря , збентежена : вона відчуває існування якоїсть таємниці, що приховують від неї.
Ви прослухали Аріозо Іоланти.
Дует Іоланти і Водемона.
Наприкінці уроку послухайте пісню Н. Май. "Казка про кохання"
Існує повір'я, що папороть розцвітає лише раз на рік і той , хто знайде квітку , стане щасливим. Тому люди здавна шукали квітучу папороть у ніч напередодні Івана Купала.
Якщо вам цікаво дізнатися більше про цю легенду і композитора , який зобразив її в опері , запрошую на купальські свята.
Народна музика грунтується на історичних традиціях та обрядах, передається в усній формі - поезіях, піснях та інших видах мистецтва.
Розгляньте схему на стор. 60 підручника. Назвіть складові фольклору.
Ознайомтеся з переліком виконавців фольклору на стор. 61 підручника. Чи всі назви ви зрозуміли?
Серед композиторів , завдяки стилізаціям яких фольклорні твори набули нового звучання , слід згадати українського митця Є. Станковича , який написав оперу , основою для сюжета якої стала традиція відзначення слов'янами свята Івана Купала.
Цю незвичайну фольк-оперу створено за мотивами повістей М. Гоголя, матеріалами національного фольклору, героїчного епосу і народних обрядів України.
Послухайте уривки з фольк-опери.
Проаналізуйте почуте за планом зі стор. 62 підручника.
Порівняйте образи , які постали у вашій уяві під час слухання фольк-опери Є, Станковича з образами картини Г. Семирадського" Ніч напередодні Івана Купала".( стор.62 підручника).
Послухайте пісню " Ой на Івана, та й на Купала у виконанні Театру Пісні "Джерела".
Загугліть такі поняття :
стилізований фольклор, акин, ашуг, гусляр, кобзар, кюйши, леутар, менестрель. (напам'ять вчить не треба, але потрібно розуміти ).
Розучуємо укр. нар. пісню" Чом ти не прийшов". Текст пісні на стор. 64-65 підручника.
Розгляньте репродукції творів образотворчого мистецтва на стор.64-65 підручника. Яка з них найкраще ілюструє прослухану пісню?