Декоративні мотиви , використання спіралеподібних ліній , багатство квіткового орнаменту - це визначальні риси нового вишуканого стилю, який установився в кінці XIX - на початку XX століття у європейському мистецтві. У Франції його називали "ар нуво", у Німеччині -"юргенд - стиль", в Австрії- "сецесіон", а в Англії та деяких інших країнах цей стиль отримав назву "модерн"(від франц. "сучасний").
Принципово новою постала перед глядачем архітектура модерну. Архітектори модерну - Віктор Орта і Анрі ван де Вельде у Бельгії, Ектор Гімар у Франції , Чарльз Макінтош у Шотландії, Антоніо Гауді в Іспанії, Отто Вагнер , Йозеф Ольрих та Йозеф Гофман в Австрії, Ернесто Базіле в Італії - зуміли використати нові технології та матеріали промислового виробництва для створення художньої мови сучасної архітектури.
Подивіться цей фільм.
В австрійській столиці Відні є незвичайна споруда, яку спроектував Отто Вагнер Цю споруду називають майоліковою.
Розгляньте ілюстрації на стор. 32 підручника.
Майстри модерну використовували нові технічні та конструктивні засоби, вільне планування для створення незвичайних, підкреслено індивідуалізованих на вигляд будівель, усі елементи яких підпорядковувалися єдиному образно - символічному задуму.
На стор.33 підр. прочитайте про Будинок з химерами. Читайте підручник. продовжимо на слідуючим уроці.
Київська Русь - велика, могутня держава, що успадкувала найкращі мистецькі традиції Європи і Візантії та внесла свій неповторний колорит.
Існує легенда про те чому наші предки зупинили свій вибір саме на православній вірі із соборами казкової краси. Староруські літописи розповідають , ніби київський князь Володимир відправив послів мандрувати світом, щоб вирішити . яка віра краща. Повернувшись до Києва, вони розповіли князю. що, подорожуючи різними землями, ніде не бачили такої краси, як у Константинополі. Велич і розкіш святої Софії Константинопольської спонукала русичів зробити свій вибір.
Знамениту Софію Київську було зведено за часів князювання Ярослава Мудрого(1000 років тому).
Музика в храмі - це голос людства , звернений до внутрішнього світу. У храмі всі види мистецтва - архітектура, живопис, музика - перестають існувати окремо. Вони стають частинами одного цілого - це явище називають синтезом мистецтв.
Під час богослужіння церковні мелодії виконував хор без інструментального супроводу. давніх часів сягає традиція хорового співу а сареlla. Співаків навчали цього мистецтва в спеціальних школах при монастирях.
Храми були осередком мистецтва , освіти , науки. У соборах розміщувалися бібліотеки. літописні майстерні.
Перегляньте зразки книжкової мініатюри на сторінці 37 підручника.
Послухайте" Пісню про Київ" муз.І Шамо, вірші Д. Луценка.
Існують музичні твори, які й через століття не втрачають популярності. Такі твори ми відносимо до музичної класики(від лат. зразковий). Ця музика витримала випробування часом, можливо , саме тому, що вона є зразком, еталоном для наслідування.
З надзвичайним поширенням популярної музики, здавалося б , усе менше місця в сучасній культурі залишається музичній класиці. Проте класичні твори у поєднанні з новітніми технологіями часто отримують "нове звучання". Це здійснюється завдяки різноманітним аранжуванням.
Аранжування - це перекладення музичного твору для іншого складу виконавців, пристосування фактури твору - першоджерела до технічних можливостей іншого інструмента або інструментів.
Окрім цього терміна видозміни в музичному тексті називають також обробка, оркестровка. транскрипція. фантазія тощо.
Поняття" обробка " використовують для змін народних пісень, а "оркестровка" - щодо перекладу для симфонічного оркестру.
Послухайте: Модест Мусоргський Картинки з виставки: "Богатирські ворота", "Старий замок"(для фортепіано і в оркестровці Моріса Равеля).
Поряд із фантазією до вільних варіантів аранжування належить і транскрипція. Видатним майстром фортепіанних аранжувань був Ференц Ліст.
На сторінці 87 прочитайте про Мирослава Скорика.
У наш час по радіо і телебаченню або в Інтернеті ми часто чуємо мелодії, які насправді народилися десятки , а то й сотні років тому. Але завдяки модерному аранжуванню ми сприймаємо їх як сучасну музику. Такою є творчість німецького композитора Йоганна Себастьяна Баха.
Музика отримала чи не найбільшу кількість інтерпретацій упродовж свого 300-річного існування. У XIXст. його твори виконували найчастіше у вигляді фортепіанних транскрипцій на концертах і під час домашнього музикування . У XXст. вони зазвучали в інших барвах: у джазових, рокових та попобробках.
Послухайте :Йоганн Себастьян Бах. Токата і фуга ре мінор для органа.
Розгляньте фотогрфії на стор. 55 підручника та прочитайте слова великогоЛе Карбюзьє.
Тема уроку:"Архітектура та її види".
Архітектура - це просторовий монументальний вид мистецтва. Архітектура утворює середовище , в якому ми живемо. Це й окремі будівлі, і цілі комплекси будинкі - вулиці, площі , міста.
Народна архітектура України оригінальна і різноманітна за формами і типами споруд. Фасади житлових будинків білили або фарбували, віконниці хат розписували. Народна архітектура розмаїта за формами і типами споруд, за використаними матеріалами: камінь, глина , очерет, солома, дерево, цегла тощо.
Щоб зберегти пам'ятки старовинної архітектури створюються етнографічні музеї(скансени). В Україні такі музеї є в Києві (Пирогово), Переяславі-Хмельницькому. Львові, Ужгороді, Чернівцях тощо.
У підручнику прочитайте про музеї під відкритим небом.
Архітектурна споруда чи ансамбль поєднує результати звичайного будівництва з художньою творчістю, коли конструктивна ідея набуває естетичних якостей.
Основними вимогами до архітектури визначив давньоримський архітектор Вітрувій , який сформулював їх у вигляді такої формули: "міцність, користь і краса". Будь-яка архітектурна споруда створювалася з урахуванням цих характеристик: конструктивної (міцність), функціональність
(призначення, користь) і художньої( краса, гармонійність, виразність форми).
До основних засобів створення художнього образу в архітектурі належить архітектоніка , що складає основу виразності об'ємно-просторової композиції.
При зіставленні елементів архітектури використовують симетрію або асиметрію, нюанси та контрасти, ритмічні співвідношення. Суттєве значення мають пропорційність і масштабність. До художніх засобів архітектури входять також фактура і колір.
Архітектура може вирішувати художні завдання спільно з іншими видами мистецтва, створюючи разом із ними єдиний художній образ.
Кожному історичному періоду були характерні різні архітектурні образи, певні конструкції, форми, декор. Недаремно архітектуру називають "кам'яним літописом світу".
Про замок Шенборнів читайте на . Прочитайте про британського архітектора , дизайнера арабського походження Заха Хадід.
Професійні композитори у своїх творах використовували народні мелодії, але частіше це були оригінальні композиторські твори, які тонко втілювали колорит східної або африканської музики.
У сюїті "Шехеразада" - симфонічній версії арабських казок зі збірки "Тисяча й одна ніч" відчутний східний колорит.
Перські народні мелодії звучать в опері "Руслан і Людмила".
Арабські казки "Тисяча й одна ніч" надихнули американського митця студії Волта Діснея на створення мультфільму "Аладдін", музика якого пронизана інтонаціями чарівного арабського Сходу.
Дуже цікавим , загадковим і привабливим є музичне мистецтво народів Далекого Сходу.
В опері "Соловей" за казкою Г.-К. Андерсена стилізується атмосфера Китаю.
Подивіться презентацію.
Китайська музика.
Уривок з м/ф Волта Діснея "Аладдін". На сторінці 53 підручника прочитайте рубрику "Хочу знати більше".
Музика африканського континенту зовсім не схожа на східну або європейську. Її основа складний ритм, часто застосовується поліритмія (багато ритмів одночасно).
Приклад поліритмії . Уривок з балету "Стежиною грому".
Твори декоративно- ужиткового мистецтва - невід'ємна частина предметного середовища, що оточує людину.
Майстри та майстрині декоративного мистецтва, які виготовляють іграшки, керамічні та дерев'яні вироби, розписують і декорують їх, відкривають світ мистецтва різних народів. Саме етнічна строкатість і розмаїття визначають багатство традиційного мистецтва того чи іншого народу, надають йому неповторного характеру, особливого художнього ритму й колориту.
На прикладі творчості народів Африки можна простежити , як у виробах декоративно-ужиткового мистецтва втілюються своєрідні етнічні культурні особливості.
Народне мистецтво завжди надихало професійних майстрів , ставало для них джерелом художніх ідей та образів. У багатьох творах живопису , графіки яскраво виявляються етнічні мотиви.- національний колорит , характерний для того чи іншого народу, традиції тієї чи іншої культури.
Наприклад, нині ми можемо спостерігати африканські етнічні мотиви, перш за все у сучасному одязі. Це- незвичайні орнаменти на тканині, яскраві кольори, безліч аксесуарів, анімалістичні принти й шаманські амулети.
У культурі країн Близького Сходу, декоративно-ужиткове мистецтво відіграє надзвичайно важливу роль.
Ужитково-прикладне мистецтво надихають митців на використання цих мотивів у жанрі натюрморту. Ескізи декоративних композицій імітують вишивку, вітраж, мозаїку, чеканку, розпис по тканині та інші художні техніки. Запам'ятайте: Панно - (від лат.-шматок тканини)- твір
Колекціонуванням і обробкою народних мелодій цікавилися не тільки українські композитори. Фольклор був пристрастю угорців Золтана Кодая та Бели Бартока, які під час численних фольклорних експедицій зібрали і записали близько 11 тисяч мелодій різних народів.
Цікавим зразком інструментальної обробки музичного фольклору є симфонічний твір Золтана Кодая "Танці з Галанти".Галанта - назва угорського містечка.
Бела Барток у своїй творчості органічно поєднав основу народної угорської мелодики з найновішими виразовими засобами європейської професійної музики.
На сторінці 46 підручника прочитайте про композитора Белу Бартока.
Одним із поціновувачів народного мистецтва був іспанський композитор Мануель де Фалья. Завдяки його творчості було збережено і відроджено мистецтво фламенко.
Старовинний іспанський танець болеро уславив однойменний твір для симфонічного оркестру Моріса Равеля. Твір написано у формі варіацій.
Послухайте пісню Анни Олейнікової на слова Валентини Бзенко"Це Україна рідна моя".
Запам'ятайте: Болеро - іспанський народний танець.
Фламенко - загальна назва південноіспанської музики - пісенної та танцювальної, що викону-
ється із супроводом гітари і кастаньєт.
Челеста - клавішно-ударний музичний інстру-
мент, схожий формою на піаніно, звучить по-
дібно до дзвіночків.
Дайте відповіді на питання на сторінці 49 підручника.