суббота, 30 марта 2024 г.

7-а клас, 7-б клас на 02.04. 2024 р.

      Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/wzc-rcne-ybp

     Тема уроку :" Новаторські художні явища".

                         (продовження).

     На одному з концертів А.Шенберга , де звучала його атональна інструментальна музика, що зазвичай викликали тоді скандал , був присутній художник Василь Кандинський. Після концерту він написав лист Шенбергу та створив картину "Враження III(Концерт)".

     Знаменитий вокально-інструментальний цикл А.Шенберга "Місячний П'єро" на вірші А.Жиро став одним із символів новацій у музичному мистецтві. 

    


     Твір написано для жіночого голосу в супроводі незвич -

ного складу камерного ансамблю: фортепіано, флейти, (і флейти пікколо), кларнета(і басового кларнета), скрипки (й альта), віолончелі.

     У "Місячному П'єро" трагічне, ліричне й сатиричне злилися в одне ціле. Від традиційного вокального циклу лишилася лише велика кількість частин. А все інше ніби поставлене з ніг на голову: замість багатої мелодії - говірка, замість фортепіано - різке звучання окремих інструментів із камерного ансамблю. Персонажі мов маріонетки, яких смикають за ниточки злі сили ( людей зображено у вигляді ляльок). Музика циклу залишає дуже сильне емоційне враження , передаючи стан жаху.

     У передмові до "Місячного П'єро" Шенберг дає виконав-цям такі вказівки: "Записана нотами мелодія для голосу (окрім окремо вказаних винятків) не призначена для співу. Перед виконавцем стоїть завдання створити з неї мелодію мовленнєвого співу, не забуваючи про запропоновану висоту звуків". Отже , вводиться особлива манера і техніка вокального виконання , яку автор називає "моноспів". Це передбачає , що виконавець суворо дотримується вказаного ритму , але при цьому інтонації надто нестійкі, тому складається враження , що мелодія то "падає", то "злітає".

     Образи, ніби традиційні за назвою, у Шенберга деформу-ються . Наприклад , №5, "Вальс Шопена" - ми справді можемо почути в музиці хворобливо-іронічний "портрет" шопенівського вальсу. № 6 - "Мадонна", молитва до Божої Матері , проте похмурий музичний образ далекий від традиційних уявлень про Богородицю.



     Шенберг "Мадонна".

Учень А. Шенберга , американський композитор -новатор Дж. Кейдж, одним із перших застосував метод так званої "невизначеної музики" - алеаторики.   Такий музичний метод дає можливість виконавцеві вільно, на свій розсуд , міняти місцями музичні фрази й навіть цілі розділи музичного твору. Виконавець перетворюється на співавтора. Найоригінальніша п'єса Кейджа "4'33" абсолютно "німа". Піаніст сидить за клавіатурою рояля рівно 4 хвилини 33 секунди, дивиться в ноти , інколи рухає руками . ніби грає . Слухачі мають уявляти "звучання".

Продовжимо на наступному уроці. 
                                      
     Виконайте тестову роботу.

                                                                                                                                   





     
     

четверг, 21 марта 2024 г.

5-а клас ; 5-б клас на

      Посилання на онлайн зустріч : https://meet.google.com/mwu-nxrd-fyz

                        Тема уроку;"Поспіваємо".

  Музика О. Янушкевич вірші М. Ясакової "Веселкова пісня".

     
   
Народна пісня-танець "Чеська полька".

     Музика І. Кириліної вірші Л. Гнатюка "Співають діти".


     Музика Б. Савельєва вірші Л. Рубальської "Різнокольоро-ва гра".

     Вітаю вас із канікулами, бажаю гарного відпочинку.


     



    

6-в клас на 22.03. 2024 р.

      

                     Тема уроку:"Поспіваємо".

     На сьогоднішньому уроці я пропоную вам розслабитися та поспівати. 

     Вірші та музика Т. Петриненка "Україна".


     Музика І. Шамо вірші Ю. Рибчинського "Три поради".


     Музика В. Філіпенка вірші А. Навродського "Веснянка".

     
     Музика і вірші З. Красуляк "Білі кораблі". 


     Музика і Гаврилова"Навчайте мене музики".


     Іще раз вітаю вас з відпочинком та бажаю вам гарних канікул.


среда, 20 марта 2024 г.

7-а клас на 21.03. 7-б клас на 22.03. 2024 р.

      Посилання на онлайн зустріч : https://meet.google.com/kva-ehrz-dea

   Тема уроку:"Новаторські музичні 

                   явища".

     Музичне мистецтво сучасності часто називають елітарним, незрозумілим. Інколи нас дивує - де ж у цій музиці звична мелодія, зрозумілі кожному емоційні образи? Чому слова вокального твору зовсім неможливо розібрати? "Незрозумілість " цієї музики пов'язана з бажанням авторів передати складність сучасного життя. Ми намагаємося почути в цій музиці те зрозуміле, до чого звикли, але чого там немає.

     Сучасні композитори експериментують із формою , шукають нові темброві фарби. У мистецтво , зокрема музику, увійшли нові ритми життя , звуки індустріаль-ного світу. 

     Наприклад, в оркестровому творі Артюра Онеггера "Pacific 231" оркестр відтворює гудки , стукіт коліс, роботу поршнів та шатунів, брязкіт гальм звучання пари , що виривається назовні. Тому що герой твору - потяг! Назва твору походить від моделі паровозу із серії "Pacific", хоча спочатку вона називалася "Симфонічний рух".

     Композитор звертається до прози життя , відображаючи його динамічний рух. Перше виконання твору викликало багато критики: автора називали "механіком у музиці " і малювали на нього карикатури, зображаючи у спецівці. Але твір став популярним і приніс композитору міжнародну славу. 

    

   У сучасній музиці відбуваються інтенсивні пошуки й експерименти , насамперед у царині  музичної мови. Деякі митці відмовляються від використання мажору і мінору та від класичних традицій розвитку музики - народжується атональна музика та новий музичний метод - додекафонія. 

     Атональна музика виникла майже одночасно з абстрактним живописом. їх об'єднує безпредметність художніх образів.

     Засновником Нововіденської композиторської школи , винахідником додекафонії і серійної техніки був австрійський композитор , диригент, художник, педагог Арнольд Шенберг.

     На наступному уроці ми поговоримо про музику Арнольда Шенберга та послухаємо її.


     

     

понедельник, 18 марта 2024 г.

7-а клас ; 7-б клас на 19.03.2024 р.



    Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/cpx-rnyx-biv

     Тема уроку:"Світ дитинства в музиці 

                 минулого і сьогодення".

     Українським композиторам належить першість у започаткуванні жанру дитячої опери. Микола Лисенко створив три опери - казки на лібретто української письменниці Дніпрової Чайки , які розраховані на виконання дітьми різного віку : "Коза-дереза", "Пан Коцький" та "Зима і весна". Композитор використовує мелодії або інтонації українських народних пісень, танців, хороводів.


     Продовжуючи традиції Миколи Лисенка, Кирило Стеценко звернувся до сюжетів українських казок і створив дві опери - "Івасик-Телесик" та "Лисичка, Котик і Півник". Цікаво , що композитор у творі для дітей застосовує прийоми оперної драматургії. Для характеристики маленького мандрівника Івасика використовується мелодія пісні "Пливе човен", супровід якої кожного разу змінюється. Такий прийом у музиці отримав назву лейтмотив - тема, що повторюється кілька разів у музичному творі.

     Послухайте:

Кирило Стеценко. Опера "Лисичка, Котик та Півник"(фрагменти).


     Упродовж часу музична мова постійно оновлювалася, набуваючи нових тембрів звучання. Наприклад, музика французьких композиторів Клода Дебюссі та Мориса Равеля. 

     У сюїті для фортепіано в чотири руки"Моя Матінка Гуска", що складається з п'яти п'єс , Моріс Равель мав намір відтворити образи дитинства. Фрагменти французьких казок використано як епіграфи до частин сюїти - своєрідних музичних портретів Сплячої красуні, Хлопчика - Мізинчика та інших. Згодом композитор оркестрував ці п'єси , створив на їх основі музику до балету.

     Упродовж XX ст. і донині тема дитинства приваблює композиторів різних народів. Масштабний цикл п'єс  для фортепіано "Мікрокосмос" створив угорський композитор Бела Барток.

    Збірки та альбоми п'єс для юних піаністів належать українським композиторам Роману Савицькому, Нестору Нижанківському, Валентину Сильвестрову, Жанні Колодуб та іншим. У популярному фортепіанному циклі Віктора Косенка є п'єси-пейзажі ("Дощик", "Пасторальна"), музичні картинки ("Не хочуть купити ведмедика", "Купили ведмедика"). Сучасні джазові ритми проникли в музику для дітей Геннадія Саська. 



     В. Косенко "24 п'єси для дітей".

     Г. Сасько "граємо джаз".

    Читайте підручник , слухайте музику.






     


     


     

       

суббота, 16 марта 2024 г.

8-а клас на 20.03. ; 8-б клас на 18. 03. на 2024. р .

 Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/fkw-azqj-zry

     Тема уроку:"Мистецтво класицизму". 

     Урівноважена гармонія архітектури 

                       класицизму."

     У часи, коли майже вся Європа була охоплена піднесеним , динамічним і пишним мистецтвом бароко, у Франції розквітає новий стиль - класицизм, однією з найважливіших рис якого була опора на традиції Високого Відродження і звернення до античного мистецтва як до найвищого зразка.



     У Франції було оголошено конкурс на кращий архітектурний проєкт фасаду Лувра - головної королівської резиденції. переміг француз Клод Перро .Сьогодні Лувр - не тільки пам'ятка архітектури , а й музей, що не має рівних за кількістю , різноманітністю та художньою цінністю мистецьких шедеврів.

     Головними законами архітектурної композиції стали строгість прямих ліній і геометрична правильність планів ; чіткий і спокійний ритм ; урівноваженість , логічність планування , вивіреність пропорцій - загальна гармонія частин і цілого ; поєднання гладкої стіни з ордером і стриманим  декором; використання елементів античної архітектури : портиків колонад , статуй і рельєфів на площинах стін. Основними засобами гармонізації форми стали ритмічні поєднання різних за величиною й насиченістю мас. Панувала симетрія - її математичній логіці підпорядковувався кожен елемент.

 Видатним шедевром архітектури, що поєднав бароко і класицизм у єдиний урочистий стиль, став палацово-парковий ансамбль у Версалі - грандіозній резиденції французьких королів.



На сторінці 127 підручника прочитайте довідку про Версальський парк.

На стор. 128 підручника прочитайте інформацію про зразок французького класицизму собор Будинку інвалідів.

Справжньою прикрасою Великого палацу є Дзеркальна галерея завдовжки 73м. З одного боку цієї парадної зали розміщено 17 високих вікон, а з протилежного - великі дзеркала , у яких відбиваються небо, озера, фонтани й скульптури парку.


В Україні стиль класицизму яскраво виявився в архітектурі різних типів будівель. Художня мова цього стилю, на відміну . наприклад від бароко, була універсальною. Її можна було використовувати , споруджуючи не тільки урочисті палаци , а й житло містян та громадські будівлі. Цивільні споруди зводилися з урахуванням їхнього призначення - це були будинки губернського правління, Дворянського зібрання, лікарні . пошти, банки, театри, торгові будівлі(гостині двори , ринки, ярмаркові комплекси. контрактові будинки тощо).



     Запам'ятайте: Колонада - ряд або кілька паралельних рядів, що
                           несуть спільне горизонтальне накриття.
                           Пропорції - в архітектурі - співвідношення між
                           архітектурною спорудою загалом і її частинами,
                           між окремими частинами та їхніми елементами.
     Читайте підручник стор.124-131.
                           ,







четверг, 14 марта 2024 г.

:-в клас на 15.03.2024 р.

      

     Тема уроку:"Музично - театральні жанри:

                  (водевіль, опера - балет).

                   (продовження).

     Під час наших уроків ми вже познайомилися з жанрами опери, оперети, балету, мюзиклу. Проте існують твори , які поєднують  риси цих поширених жанрів музичного театру.

     Які піджанри мають опера і балет? Вистави музичного театру за змістом поділяють на епічні , героїчні , ліричні , драматичні, комічні або різні їх поєднання. Наприклад, лірико-драматичні . Для дітей поширені такі різновиди жанрів. як балет-казка і опера-казка. 

     У балеті хореографи використовують елементи гімнастики й акробатики, модерні технічні засоби. Тоді вистава нагадує шоу.

     Жанром - гібридом що поєднує особливості двох найпоширеніших жанрів музичного театру , є опера -балет. 

     Дізнаємось про секрети цього жанру на прикладі опери й  балету "Дитя і чари" Моріса Жозефа Равеля. Сам Равель уточнив жанр свого твору : лірична фантазія. У чому його фантастичність? 

     На сторінці 212 підручника прочитайте про що цей твір. 




     Ви послухали фрагменти з "Дитя і чари " М. Равеля.

Продовжимо на наступному уроці , а поки що читайте підручник, слухайте музику.

Підручник тут