Тема уроку :" Епоха видатних особистостей".
В епоху романтизму на арену музичної культури виходить новий тип митця - блискучий виконавець на інструменті. У царині фортепіанної музики таким музикантом -віртуозом був Ференц Ліст, а в мистецтві скрипкової гри -Ніколо Паганіні.
Вершиною творчості Н. Паганіні називають 24 каприси для скрипки соло. Кожна п'єса - це своєрідна музична картинка . Одна з них зображує сцену полювання , інші- мініатюрний марш, гумористичний епізод тощо. Увінчує цикл твір на відому тему , близьку до народної тарантели.
Послухайте Ніколо Паганіні. Каприс №24 для скрипки соло.
Послухайте Ніколо Паганіні- Ференц Ліст. Етюд № 6 ля мінор (варіації). Під час слухання прослідкуйте за змінами теми у варіаціях.Пригадайте, що таке аранжування, обробка, транскрипція, оркестровка. інструментовка в музичному мистецтві.
До кращої частини спадщини Ференца Ліста належить його фортепіанна творчість. Сам Ліст зізнавався , що фортепіано для нього те саме , що "для моряка його фрегат , для араба - його кінь". Митець збагатив звучання фортепіано , розширив його технічні можливості. Завдяки симфонічному розмаху й несподіваним колористичним ефектам інструмент зазвучав , як цілий оркестр.
Послухайте Етюд Ференца Ліста "Мазепа".
Художників-романтиків захоплювали непересічні люди з пристрасним характером , яких вони зображували в моменти надзвичайного напруження духовних сил.
Романтизм у європейському живописі яскраво представлено у творчості французького художника Ежена Делакруа . У своїх полотнах він висловив дух волелюбності , активної дії , пристрасно й темпераментно закликав до прояву гуманізму. Романтичні ідеали , політичні погляди й моральні принципи художника виявляються в зображенні народу , який бореться за свою Батьківщину.
Картину Е. Делакруа " Свобода, що веде народ" можна назвати маніфестом революційних парижан: жінка з французьким прапором у руці, що закликає усіх захисників барикади на вирішальний бій , символізує народ, що повстав. Справа від неї- хлопчик, біля ніг - поранений юнак із червоною пов'язкою на голові. Картина утверджувала непереможність революції й закликала всі передові сили Франції на боротьбу за Свободу.
З непорушною вірою в людину , у непроминальність прийдешньої свободи та перемоги правди на землі входив у життя і мистецтво Тарас Шевченко.Саме в епоху романтизму проходило становлення його як художника, поета і громадянина.
Навчаючись у Петербурзі, Великий Кобзар отримав класичну освіту, проте його графічні й живописні твори- портрети, пейзажі, міфологічні, історичні та побутові сцени- були цілком охоплені духом романтизму.
Хороший портретист за зовнішністю людини вгадує її внутрішній світ і знаходить потрібні засоби для передачі його в своєму творі. Для глибшого художнього розкриття душевного стану та духовного світу своїх героїв Шевченко звертався до світлотіні як потужного виразного образотворчого засобу.
Романтичний дух часу, так яскраво виражений у поезії Т. Шевченка, вніс і в його картини елементи життєвого драматизму. Подорожуючи Україною, митець задумав створити збірку офортів "Живописна Україна". Проте реалізувати йому вдалося лише одне видання із шістьма естампами. Два з них -"видубицький монастир" та "У Києві"- зачаровують глибиною простору й мінливими світлотіньовими ефектами.
На високий щабель в українському малярстві підносить Шевченко побутовий жанр , якому майстер надав особливої колоритності та описовості. Складається враження , що він не малює , а "розповідає" фарбами цікаві історії з народного життя. Яскравим прикладом такої "розповіді" є картина "Циганка- ворожка".
Літературна творчість Т. Шевченка надихнула багатьох музикантів , що втілювали його волелюбні ідеї й ліричні сюженти у своїх композиціях.
Офорт-вид гравюри на металі, де заглиблені елементи друкарської форми утворюються за допомогою "травлення" металу кислотою.
Комментариев нет:
Отправить комментарий