воскресенье, 3 ноября 2024 г.

9-а клас на 05.11, 9-б клас на 06.11. 2024 р.

      Посилання на онлайн зустріч: https://meet.google.com/eza-aruc-xgo

    Тема уроку:" Модернізм - у пошуках 

                      нового: зламані стереотипи".

     Здатність людини творити художні образи, виразилася в повному протиріч мистецтві XX століття.

     Тогочасне мистецтво, на перший погляд, суттєво відрізняється від мистецтва попередніх періодів - начебто між ними лежить прірва. Воно здається занадто складним для розуміння, неймовірно напруженим за емоційним тонусом, а насправді ж, як, і в усі часи , відображає в художніх образах дух своєї епохи. 



     XX століття позначилося двома світовими війнами , спалахами геноциду й виникненням тоталітарних режимів і водночас - стрімким розвитком науки , який , у свою чергу , змінив уявлення про простір і час. 

     Усе це , звичайно ж, не могло не вплинути на культуру й мистецтво, у яких з'явилася велика кількість нових шкіл і напрямків. 

     Мистецтво понад половини XX століття об'єднано загальною назвою - модернізм, тобто щось нове, що разюче відрізняється від усього традиційного і звичного.     

     Активний пошук новітніх мовних засобів і технічних прийомів був зумовлений бажанням митців віднайти нові можливості для втілення внутрішнього світу сучасника , який або активно висловлює протест проти дійсності. 

     Художні напрями течій , представники яких виступали за радикальне оновлення мови мистецтва , відмовившись від канонів попередніх епох, отримав назву авангардизм.

     Це мистецтво часто називають елітарним, незрозумілим. Інколи ми дивуємося - ну що ж зображено на картині , до чого тут ці лінії та плями, де закони перспективи? А де в цій музиці мелодія , де зрозумілі кожному емоційні образи? Чому слів вокального твору подекуди зовсім неможливо розібрати , а якщо й можна - їх зміст несила усвідомити? 

     З-поміж великої кількості художніх течій авангардизму яскраво виділяються абстракціонізм, кубізм, сюрреалізм. футуризм, експресіонізм та інші.

     Уже з 20-х років XX століття у живописі з'явилися твори - абстракції, автори яких відмовилися від реальних образів. Абстрактний живопис відтворював світ як накопичення кольорових плям і нечітких контурів. Але навіть цей , на перший погляд , хаос на полотні під дією таланту митця перетворювався на гармонію.

     Абстракціоніст Василь Кандинський головним у мистецтві вважав його духовний зміст, а основним засобом вираження цього змісту зробив комбінацію безпредметних форм.

     Голландець Піт Мондріан передавав враження від навколишнього світу і його осмислення засобами чіткої геометричної структури, що утворюється за допомогою ліній , які перетинаються під прямим кутом. Квадратні та прямокутні площини він тонував лише трьома основними кольорами : червоним. жовтим, синім - або хроматичними - білим і чорним. Це - неопластизм. 

     Останній ступінь розриву з дійсністю - поява суперматизму , що став одним з різновидів геометричної абстракції. Суперматичні композиції складаються з різнокольорових площин , що мають форму квадрата , прямокутника, кола, хреста. Цей напрям започаткував Казимир Малевич.

     Художники Пабло Пікассо і Жорж Брак запропонували новий принцип сприйняття і відображення навколишнього світу. Вони почали конструювати моделі об'ємного зображення на площині за допомогою простих геометричних фігур : конуса, циліндра, куба. Саме це стало приводом для виникнення назви цілого художнього напряму - кубізм.



     
Кубізм захопив на той час багатьох скульпторів. Найбільш відомим його представником є українець Олександр Архипенко. Його скульптура будується на різкій деформації і геометричній стилізації пластичної форми, зберігаючи лише віддалений зв'язок із реальністю.


     У стилі кубізму споруджено пам'ятник Тарасові Шевченку в Полтаві.( за проєктом українського скульптора Івана Кавалерідзе).

     Інший художній напрям - футуризм оспівував прийдешню індустріальну епоху, прославляючи швидкість машин і ритмів життя загалом. Одним із засновників та ідеологів напряму був український художник Давид Бурлюк.



       
     Продовжимо тему на наступному уроці. 

     Читайте підручник стор. 42-46.

     Підручник тут

     Виконайте тестову роботу.

     Тест тут

                    

     

Комментариев нет:

Отправить комментарий