вторник, 19 октября 2021 г.

5-а клас; 5-б клас 20.10.2021р.

 Тема уроку: "Як розповідає музика?"

    Якщо ми заспіваємо колискову пісню голосно , чи буде це відповідати характеру пісні?  Якщо пісню яку ми вивчили на попередньому уроці "Наша шкільна країна" ми заспіваємо дуже тихо , чи захотілося б нам змінити такий спів? Отже сьогодні ми з'ясуємо таємницю тихих і гучних звуків.

     Давайте повторимо які ми вже знаємо засоби музичної виразності.

         1.Мелодія.

         2.Тембр (окраска ) мелодії.

         3. Лад ( мажор, мінор).

         4. Темп, ритм.(швидко, повільно, помірно).

    Отже, у музиці є ще один засіб виразності , що допомагає композиторові передати настрій та характер свого твору.

    Спробуйте простукати звуки , що імітують наближення вершника,- тихо, дещо гучніше , гучно, дуже гучно. 

    Чи звернули ви увагу , що чим гучніше ми стукали , тим більше зусиль нам доводилося докладати? Сила звучання і є гучністю- дуже важливим елементом у світі музичних звуків. Зміну гучності звуків у музиці називиють динаміка.

    Динаміка- це сила звуку , гучність музичного звучання. Вона є важливим елементом музичної мови. 

    Музика , як і людська мова , наповнена розмаїттям звукових відтінків. Чим більше таких відтінків , тим вона виразніша. Такі звукові відтінки називають дінамічними. Дінамічні відтінки - це своєрідні фарби , що розфарбовують музику в різні кольори: 

              f-форте ( голосно);

              ff- фортіссімо(дуже голосно);

              p-піано( тихо);

              pp- піаніссімо(дуже тихо);

    Динаміка може поступово збільшуватися або зменшуватися. Такий поступовий перехід від f до p і навпаки називають крещендо f >p та дімінуендо p< f.

    На попередніх уроках ми з'ясовували , що між музикою та уншими видами мистецтва існує зв'язок. Розглянте репродукції картин І. Айвазовського "Спокійне море" та " Бій брига "Меркурій".



Що зображено на цих картинах? Чи однаково виглядає море на них?
На вашу думку, чи однаковою є сила морських хвиль, зображених тут? Які динамічні відтінки можуть передати їх силу?
     Він" був створений зі сталі та золота : сталь у його руках , золото - в серці",- так писав композитор Й. Гофман про видатного російського музиканта С. Рахманінова.Завдяки міцним і віртуозним , наче й справді "сталевим " рукам , він зажив слави геніального піаніста-композитора. А щире і чутливе серце зробило цого виконавську й композиторську майстерність усесвітньо відомою. 
     Перебуваючи в Україні , С. Рахманінов познайомився з поетичною спадщиною Т. Шевченка і створив кілька вокальних творів на його вірші. Музика Рахманінова відображає найрізноманітніші настрої та завжди хвилює слухача , вражаючи глибиною почуттів , мелодійністю. 
     Як і в образотворчому мистецтві , музика виражає зміну почуттів через зміну динамічних відтінків. На прикладі одного з творів  С. Рахманінова ми зможемо відчути динамічну виразність музики. 
     Прелюдія(прелюд) означає вступ. Це невелика інструментальна п'єса, що спочатку була вступом до основного музичного твору. 
      Прелюдія соль мінор С. Рахманінова побудована на контрастному зіставленні суворого , грізного і маршового руху , що неухильно наростає , із мрійливою лірично-співучою серединою.
      Послухайте Прелюдію і скажіть : чи повторюється мелодія , а якщо так - то скільки частин у цьому творі?
       Слухаємо Прелюдію для фортепіано № 5 С. Рахманінова.





        Порівняйте гучність звучання музики на початку, у середині та наприкінці музичного твору. 
        Які засоби виразності маж ця Прелюдія: лад, гармонію,темп. регістр?

       Послухаємо пісню Г.Гладкова"Пісня про чарівників".



             Спробуємо заспівати разом із співаками.














Комментариев нет:

Отправить комментарий