Тема уроку:" Колорит середньовічного міста".
На вулицях середньовічного міста часто можна було зустрічати мандрівних музикантів. Вони виконували пісні під акомпанемент скрипки, арфи або лютні, твори передавалися від покоління до покоління. Мандрівних акторів - музикантів у різних країнах називали трубадурами, труверами, міннезінгерами , менестрелями, скоморохами. Вони мандрували Європою, переходячи від міста до міста, від замку до замку, і розважали публіку: співали пісні, розповідали старовинні легенди й дивовижні історії, які часто запозичували в мандрівних лицарів.
Пісні були одноголосні, ритм визначався в першу чергу ритмом вірша , роль музичних інструментів зводилася переважно до виконанная вступів , інтерлюдій, постлюдій. У репертуарі музикантів були релігійно- моральні притчі, сатиричні пісні , військові балади тлщо. Значне місце в їхній пісенній творчості посідала любовна лірика. Пісні мандрівних музикантів про кохання романською мовою отримали назву романси. Це були одночасно і пісні , і речитативи, і мімічні танці, що виконувались у супроводі музичного інструмента (найчастіше це була іспанська гітара). Саме в Іспанії з'явилися перші збірки романсів, що так і називалися -"романсеро".
Як ви думаєте якою може бути мелодія до поезії відомого міннезінгера Вальтера фон дер Фогельвейде?
Я твій в дні щастя й дні біди.
Нікого іншого не жди.
Тебе замкнув я в моєму серці,
А ключик зник , хто й зна куди.
Лишайся в серці назавжди.
Одним з найвідоміших німецьких міннезінгерів ("співаків любові") є Тангейзер. Існує легенда про незвичайну долю цього митця , яку переказав німецький поет Генріх Гейне . Тангейзер був лицарем -поетом, який вірушив до Риму, щоб попросити в Папи відпущення гріхів. Папа ввідмовив йому , сказавши, що він грішник і може сподіватися на милість Господа лише тоді , коли посох ,на який він спирається , пустить зелені паростки. Однак на третій день після цього палиця випустила зелене листя. Папа розіслав гінців у всі сторони світу, щоб повернути Тангейзера. Але й сліду поета не стало...
Історії про лицарські турніри , зокрема легенди про Тангейзера захопили уяву німецького композитора Ріхарда Вагнера, , який написав однойменну оперу. Один із центральних епізодів твору розповідає про музичний турнір лицарів- співаків, який проводили на честь принцеси Єлизавети. Оголосили тему змагання : благородні лицарі мають розповісти про своє кохання до прекрасної Єлизавети . Звучать прекрасні гімни любові...
Послухайте Увертюру до опери "Тангейзер" Ріхарда Вагнера.
Чимало давніх легенд і казок стали підгрунтям для визначних музичних творів . Один із таких шедеврів - опера Петра Чайковського " Іоланта". У ній композитор переповідає музичною мовою історію про дивовижне прозріння сліпої Іоланти - доньки корля Провансу(Франції). Події легенди відбуваються в замку.
Короткий зміст опери прочитайте на стор.58 підручника.
Інтродукція опери змальовує слухачеві образ темряви і страждання Іоланти. У своєму Аріозо("Чому я раніше не знала суму , ні гіркоти , ні сліз?") Іоланта , яка зустрічала лицаря , збентежена : вона відчуває існування якоїсть таємниці, що приховують від неї.
Ви прослухали Аріозо Іоланти.
Дует Іоланти і Водемона.
Наприкінці уроку послухайте пісню Н. Май. "Казка про кохання"
Комментариев нет:
Отправить комментарий