воскресенье, 29 мая 2022 г.

8-а, 8-б клас на 30. 05. 2022р.

      Тема уроку:" Реалістичні образи на сцені".

     Якщо романтики намагалися в піднесено-емоційній манері передати внутрішній світ людини, то реалістів цікавить насамперед сувора правда життя. Реалістичне відображення здійснюється через драматизм співставлення почуттів простої людини і жорстих обставин її оточення. Отже, музика композиторів - реалістів отримує загострену соціальну спрямованість.

     До світових вершин оперного реалізму належить спадщина Джузеппе Верді, у якій розкриваються найкращі риси музично-драматургічного обдарування італійського композитора. 

Жанрово-тематична палітра оперної творчості Дж. Верді багатоманітна : від історико- героїчних до лірико-психологічних і комічних творів. Композитор почав свій творчий шлях як романтик, а ввійов в історію музики як майстер реалістичної опери. 

      З- поміж 26 опер особливе місце посідають три "зіркових" твори:"Травіата", "Трубадур"і "Ріголетто". На прикладі опери "Ріголетто"(за п'єсою В. Гюго "Король розважається ") прослідкуймо неповторний стиль композитора , акцентуючи його реалістичні відкриття в музиці. 

Музична драматургія опери - це напружений і динамічний наскрізний розвиток. Зіставлення образу Ріголетто з придворним оточенням здійснюється з надзвичайною силою правдивості. Конфлікт закладений у трагічному образу самого блазня. У його вокальній партії гнучко використовується наспівність і декламаційність, колючі ритми , гострі інтонації.

      У характеристиці дійових осіб і ситуацій композитор виявляє надзвичайну рельєфність . Обираючи героя , Дж. Верді уявляв не лише його характер , а навіть зовнішній вигляд, міміку, рухи. Вони ставали для митця живими людьми. Тому мелодії інтонаційно конкретні й лаконічні . Образ герцога яскраво характеризує знаменита галантно-легковажна пісенька"Серце красуні..." А колорит музики юної Джильди наповнений світлом , зігрітий теплом.


     Арія Джильди.

     

Монолог Ріголетто.


Пісенька Герцога.


Заключна сцена бурі.

                 1. Як музика арії передає душевний стан героїні?

                 2. Який інструмент "супроводжує" вокальну тему,

                     надаючи їй помітності?

                 3. Схарактеризуйте музичний образ герцога. Мелодія

                     його пісеньки кантиленна чи грайливо- танцю-

                     вальна?

     Важливу роль в оперній драматургії  виконує оркестр. 

     Яскравим реалістом і виразником народних дум був композитор Модест Мусоргський. Головним героєм його опер "Борис Годунов", "Хованщина ". "Сорочинський ярмарок" постає народ. Митець створює правдиві, рельєфні музичні образи. Замість оперних арій він застосовує жанр пісні, адже інтонаційно вони ближче до фольклорних зразків. 

     
     Мусоргський "Борис Годунов". Пісня Варлаама.

     

     Хор "Расходилась, разгулялась удаль молодецкая".

                 1. Який співацький голос виконує пісню Варлаама?

                 2. Під час слухання зверніть увагу на музичну 

                    драматургію твору, відповідність тексту й музики.

                 3. Схарактеризуйте загальний характер хору , спро-

                    буйте визначити форму. Яка роль динамічного і 

                    темпового розвитку, поліфонячних засобів у 

                    створенні образу народу?

     В українській музиці реалістичні картини народного життя трапляются у творах різних жанрів , насамперед музично- театральних.

     Зображенню істоичних подій минулого часів козацтва присвячено монументальну музичну драму М. Лисенка "Тарас Бульба" за сюжетом однойменної повісті М.Гоголя. Героїко-патріотична ідея набула глибокого узагальненого втілення в народних характерах. Центральна постать опери - волелюбний богатир- патріот Тарас. Його арію композитор написав на текст пісні кобзаря з поеми Т. Шевченка "Гайдамаки", у якій оспівано козацьку славу.


      Опера "Тарас Бульба". Арія "Гей літа орел"

                  1. Які реалістичні риси притаманні музичному 

                      портрету Тараса?

                   2. Який тембр голосу використовує композитор?

                   3. Чи можна уявити , що арію Тараса співає тенор?

                       Чому?

      Послухайте пісню І. Карабиця на сл. Ю. Рибчинського 

                       Пісня на добро".


     Дорогі мої учні. Ми закінчили з вами програму 8-го класу з предмету "Мистецтво". Я сподіваюсь, що наші уроки були вам цікаві та корисні ,незалежно від того, що вони проходили в складних умовах(карантин, війна).

     Я знаю , що прийде вересень і ми зустрінемось з вами в нашій рідній школі за партами і я буду розповідати вам багато цікавого з  предмету Мистецтво у 9-му класі. 

    Бажаю нам всім Перемоги, Наснаги , Радості та Посмішок 

                         Все буде Україна!!!


                    


Комментариев нет:

Отправить комментарий