Тема уроку: "Романтичні образи в мистецтві".
Митці епохи романтизму віднайшли нові музичні засоби вираження найтонших душевних порухів, що виявилося в розквіті різноманітних інструментальних жанрів невеликих форм.
Нескінченна мінливість і контрастність життєвих вражень окреслюється в композиторів -романтиків у форму інструментальних циклів. Кожна мініатюра в циклі - це один момент , маленька картинка із швидкоплинного мінливого життя.
Вепоху романтизму небувалого розквіту набули інструментальні музичні жанри . Увага до образної характерності , портретності, психологічної деталізації зумовила розквіт у романтиків жанрів інструментальної мініатюри.
Тяжіння до вільного самовираження , поступової трансформації образів , наскрізного драматургічного розвитку породило жанри вільних змішаних форм: інтермецо, експромт, прелюдія, ноктюрн, балада, фантазія, рапсодія, скерцо, музичний момент, увертюра, симфонічна поема, пісня без слів.
Важливою ознакою музичного романтизму стала ідея синтезу мистецтв, яка знайшла найяскравіше вираження в розквіті програмної музики, що відзначається більшою розмаїттю джерел програми (література. живопис, скульптура та ін.)
Виразні прийоми , що склалися у програмній музиці, проникли в так звану чисту музику. Лірична інструментальна мініатюра у творчості романтиків набула нового життя. Вони відродили первинне призначення інструментальної лірики- бути вираженням емоцій , яких не можна висловити.
Тема природи дуже часто зустрічається у творчості романтиків. Подібно до образів любові, образ природи уособлює душевний стан героя. Художники-романтики гостро відчували взаємозв'язок між світом одухотворенної природи і складним світом людської душі. В образотворчому мистецтві романтизму природа віддзеркалює людські переживання і пристрасті , тривожні сни і туманні мрії.
Об'єктом зображення романтичних картин часто стає ніч. Ця частина доби для людини- таємниця , це час не тількі для сну, а й для роздумів. "Пейзажами душі " можна назвати картини німецького художника Каспара Давида Фрідріха.
Він малював морські, гірські, лісові краєвиди доносячіи до глядача ідею безмежного простору.
Розгляньте картину "Схід сонця над морем".
На картині зображено трьох людей , які пильно вдивляються в безмежну морську далечінь, де у променях вечірнього сонця силуетами постають одинокі вітрильники. Складається враження , що художник хотва показати вічне бажання людини пізнати те, що знаходиться поза межами земного буття.
Подумайте :1) Який колорит обрав художник для своєї
картини? Чому?
2) Якими кольорами він відтворив захід сонця
силуети суден з вітрилами?
3) Пригадайте назві музичного жанру, що в
перекладі означає "нічний"? Які його озна-
ки?
Польського композитора Фредеріка Шопена називають "поетом , душею фортепіано".Майстер підніс можливості цього інструменту до небувалих висот. У творчості Шопена нове життя отримали більшість музичних жанрів етюди , скерцо, шопенівскі ноктюрни, полонези, мазурки, вальси, експромти.
Послухайте: Фредерік Шопен. Ноктюрн №2.
Розгляньте ілюстрацію картини Каспара Давида Фрідріха "На вітрильнику".
Продовжимо на слідуючім уроці.
Комментариев нет:
Отправить комментарий