воскресенье, 1 мая 2022 г.

8-а, 8-б клас на 02.05 2022р.

      Тема уроку: "Романтичні образи в мистецтві".

     Митці епохи романтизму віднайшли нові музичні засоби вираження найтонших душевних порухів, що виявилося в розквіті різноманітних інструментальних жанрів невеликих форм. 

     Нескінченна мінливість і контрастність життєвих вражень окреслюється в композиторів -романтиків у форму інструментальних циклів. Кожна мініатюра в циклі - це один момент , маленька картинка із швидкоплинного мінливого життя.

     Вепоху романтизму небувалого розквіту набули інструментальні музичні жанри . Увага до образної характерності , портретності, психологічної деталізації зумовила розквіт у романтиків жанрів інструментальної мініатюри. 

     Тяжіння до вільного самовираження , поступової трансформації образів , наскрізного драматургічного розвитку породило жанри вільних змішаних форм: інтермецо, експромт, прелюдія, ноктюрн, балада, фантазія, рапсодія, скерцо, музичний момент, увертюра, симфонічна поема, пісня без слів.

     Важливою ознакою музичного романтизму стала ідея синтезу мистецтв, яка знайшла найяскравіше вираження в розквіті програмної музики, що відзначається більшою розмаїттю джерел програми (література. живопис, скульптура та ін.)

     Виразні прийоми , що склалися у програмній музиці, проникли в так звану чисту музику. Лірична інструментальна мініатюра у творчості романтиків набула нового життя. Вони відродили первинне призначення інструментальної лірики- бути вираженням емоцій , яких не можна висловити.

     Тема природи дуже часто зустрічається у творчості романтиків. Подібно до образів любові, образ природи уособлює душевний стан героя. Художники-романтики гостро відчували взаємозв'язок між світом одухотворенної природи і складним світом людської душі. В образотворчому мистецтві романтизму природа віддзеркалює людські переживання і пристрасті , тривожні сни і туманні мрії.

     Об'єктом зображення романтичних картин часто стає ніч. Ця частина доби для людини- таємниця , це час не тількі для сну, а й для роздумів. "Пейзажами душі " можна назвати картини німецького художника Каспара Давида Фрідріха.

     Він малював морські, гірські, лісові краєвиди доносячіи до глядача ідею безмежного простору.

     Розгляньте картину "Схід сонця над морем".


     На картині зображено трьох людей , які пильно вдивляються в безмежну морську далечінь, де у променях вечірнього сонця силуетами постають одинокі вітрильники. Складається враження , що художник хотва показати вічне бажання людини пізнати те, що знаходиться поза межами земного буття.

     Подумайте :1) Який колорит обрав художник для своєї 

                              картини? Чому?

                           2) Якими кольорами він відтворив захід сонця 

                                силуети суден з вітрилами?

                            3) Пригадайте назві музичного жанру, що в 

                                 перекладі означає "нічний"? Які його озна-

                                 ки?

     Польського композитора Фредеріка Шопена називають "поетом , душею фортепіано".Майстер підніс можливості цього інструменту до небувалих висот. У творчості Шопена нове життя отримали більшість музичних жанрів етюди , скерцо, шопенівскі ноктюрни, полонези, мазурки, вальси, експромти.

     Послухайте: Фредерік Шопен. Ноктюрн №2.


     Розгляньте ілюстрацію картини Каспара Давида Фрідріха "На вітрильнику".


     Подумайте:
                       1). Куди, на вашу думку , спрямовані погляди 
                             людей?
                        2). Про що вони мріють?
                        3). Який композиційний прийом застосував 
                              художник для того, щоб глядач відчув себе 
                             присутнім на цьому судні?
                        4). Якими засобами живописець відтворв 
                             глибину простору?
     Улюбленими романтичними темами в пейзажі були схід і захід сонця, морські бурі, грізно захмарене небо з райдугою , гірські неприступні скелі, місячні ночі в лісі, водоспади та руїни.
     Англійський романтик Вільям Тернер досягнув високої майстерності в жанрі пейзажу. Дивовижне золоте світло заходу й сходу сонця , густі тумани і дим були його улюбленими живописними ефектами.
     Художник намагався відобразити моменти , що викликають глибокі емоційні переживання. На полотні "Корабель, що палає" автор акцентує погляд глядача на охопленому полум'ям вітрильнику. Контраст жовтого і синьо-чорного кольорів доповнює емоційний вплив картини.

             Чому, на вашу думку, художник обрав саме такий колорит для зображення корабля, що палає?
     Про картину В. Тернера "Дощ, пара і швидкість" відомий англійський пейзажист Джон Констебл сказав: "Тернер перевершив сам себе ; він ніби пише кольоровою парою - так безтілесно і повітряно..."
     Уздовж річки Темзи кріз туманний дощовий морок з великою швидкістю мчить потяг. Ще мить- і порине в туман ледь видимий міст , одинокий човник і навіть берег річки...
                1). Як вдалося художнику об'єднати на одному
                     живописному полотні і дощ- явище природи,
                     і пару- стан речовини, і швидкість-фізичну
                     величину?
                 2).Який вид перспективи застосував митець для 
                     своєї композиції?
     З образами природи часто змагається тема фантастики. Саме в ці роки література збагатилася казками братів Грімм, Андерсена , баладами Шиллера і Міцкевича, разом з цим митці активно досліджували народна спадщину-перекази, легенди, казки.
      Яскравим прикладом романтичного циклу в інструментальній музиці є " Фантастичні п'єси Роберта Шумана для різного складу ансамблів: для фортепіано, скрипки, віолончелі та для квартету і фортепіано,- а також однойменний фортепіанний цикл.
     Цикл відкривається мрійливою картинкою" Ввечері" продовжується протилежною"Порив".
     Послухайте:

".


     "Ввечері

 
     "Порив"
     Щиро захоплювався міфами та легендами свого краю німецький композитор Рихард Вагнер. Саме вони стали основою для багатьох його опер зокрема "Лоенгрін", "Перстень нібелунгів" тощо.
     Послухайте уривок з тетралогії Р. Вагнера " Перстень нібелунгів" "Політ валькірій".

     Продовжимо на слідуючім уроці.

Комментариев нет:

Отправить комментарий