Тема уроку:" Музика і слово".
Як довести, що музика невіддільна від іншіх видів мистецтва? Де можна в цьому переконатися? Спробуємо віртуально відвідати художню виставу, театр, кіно і цирк.
Мистецтво слова - це особливе мистецтво, що називається літературою.Йому поклонялися здавна. У Давній Русі літописців поважали і князі, і звичайні люди. Книгу вважали вершиною мудрості. Від початку свого виникнення й до сьогодні книги є постійними супутниками людини. Література як мистецтво слова у різних формах утілює уявлення людини про навколишній світ, впливаючи на слух, почуття і думки читача. Як художник знаходить найточніші колір, тон, форму ,як композитор знаходить потрібні звуки та інструменти , так і письменник має знайти найяскравіші слова , вирази для втілення своїх думок та почуттів.
У прадавні часи поезія і музика були поєднані в єдиному мистецтві- пісні. Музи давньогрецьких міфів, покровительки мистецтв- Евтерпа, Ерато, Каліоппа і Полігімнія уособлювали не окремі види мистецтва, а різні жанри єдиного музично-поетичного мистецтва. Із плином віків музика і література стали окремими видами мистецтва, проте спорідненість між ними збереглася й досі. Зокрема вокальна музика - це співзвуччя музики й поезії. Їх поєднує ритм як поетичної, так і музичної мови. Багатство різноманіття інтонацій , як нам відомо, характерне як для розмовної та літературної . так і для музичної мови.
Саме літературні сюжети або персонажі надихнули композиторів на створення програмної музики.
Так, це опера М. Лисенка "Тарас Бульба" за однойменною повістю М. Гоголя, опера М. Глінки за поемою О.Пушкіна "Руслан і Людмила", музичні ілюстрації Г. Свиридова до повісті О. Пушкіна "Заметіль", балета П. Чайковського за сюжетами казок. Але найяскравіший взаємозв'язок музики та літератури простежується у вокальних жанрах- пісні, романси, ораторії, кантати.
Водночас прозаїчні та поетичні твори, у яких ідеться про музику, вплив музики на людину, про музикантів, також є прикладом взаємозв'язку літератури та музики.
Сьогодні ми поговоримо про пісенний жанр , який став найпоширинішим у XIXст.- романс.
Цей термін виник в Іспанії, у Середньовіччі, і спочатку означав побутову пісню романською мовою (як відомо , іспанська належить до романських мов). Романс швидко завоював Європу.
Отже, романс (ісп. romance)- невеликий за обсягом музичний твір для сольног співу з інструментальним акомпонементом.
Романс М. Глінки "Жайворонок"- задушевна та задумлива пісня з плавною , наспівною мелодією, що легко ллється. Невимушено та просто, зі світлим сумом змальовуються картини безмежних ланів та лугів із високою травою, що стелеться під вітром.
Прослухайте цю пісню та зверніть увагу на супровід . акомпонемент. а також на те , як у вступі перед співом відчутно трелі жайворонка.
Яка це музика: вокальна чи інструментальна?
У чиєму виконанні звучав цей романс?
Чи співзвучні у романсі музика та поезія?
Продовжуємо розучувати пісню О. Злотника" Школярі-школярики".
Гарного вам настрою. Все буде Україна!!!
Комментариев нет:
Отправить комментарий