Тема уроку:" Музика і візуальні види
мистецтва".
На уроках музичного мистецтва ви дізналися, що різні види мистецтва взаімопов'язані. В опері поєднуються музика , поетичне слово , танець, у балеті - пантоміма. хореографія, література. І навіть у кіно музика стала невід'ємним компонентом мистецької взаємодії. А що є спільного між музикою та образотворчим мистецтвом? Сьогодні ми про це дізнаємося.
Музика відображає не лише те . що ми чуємо , а й те , що ми бачимо, відчуваємо. Враження від побаченого поєднується в нашій уяві зі слуховими враженнями - ми їх співвідносимо за схожістю або за контрастом.
Звучання музичних інструментів із різними тембрами у різних регістрах створюють зорові уявлення : високий ніжний голос флейти здається світлим, низьке звучання контрабаса- похмурим і темним. Ми вже згадували , що засоби музичної виразності музичного та образотворчого вида мистецтва також мають дещо спільне : в образотворчому мистецтві вживають вираз "кольорова гама ", а в музичному -"звукова палітра; голосну силу звуку (динаміку) в музиці іноді називають яскравим звуком , а в живописі наявний звучний колір. Також спільними є поняття "ритм", "композиція" тощо.
Композитори, музиканти -виконавці своєю творчістю надихають художників і скульпторів на створення образів музики. І навпаки: у музиці виникають звукові портрети і пейзажі - фортепіанні акварелі, етюди-картини або симфонічні фрески.
Є багато музичних творів , частіше програмних, у яких композитори втілюють свої враження від образотворчого мистецтва. Наприклад фортепіанний цикл композитора М. Мусоргського "Картинки з виставки", створений під враженням виставки художника. Кожна з десяти п'єс циклу- музична картинка , що відображає враження композитора від певного твору художника.
Сюїта- інструментальний твір, що містить кілька контрастних частин (частіше танцювального типу), об'єднаних спільним задумом. У перекладі сюїта- це послідовність. Отже увесь цикл,що утворює сюїту -це послідовність самостійних п'єс, об'єднаних єдиним задумом.
Так останню п'єсу циклу "Богатирські ворота" створено під враженням від рисунка В. Гартмана "Міські ворота в Києві". Київ - столиця Київської Русі - уособлював силу і могутність держави.
Розгляньте "Ескіз міських воріт у Києві".В. Гартмана.
На рисунку- дерев'яні різблені міські ворота у вигляді велетенського богатирського шолома . Поруч- дзвіниця , що додає споруді величі та краси. Зображення викликає в уяві "богатирські" образи. Отже виникає поєднання між твором живопису на архітектурну тематику і музичним твором .
Послухайте твір М. Мусоргського "Богатирські ворота " і скажіть : яка споруда постає у вашій уяві під час прослуховування твору?
Слухаємо:
Споглядання скульптури також може викликати в нашій уяві музичні враження . Хоча скульптури виготовляють із бронзи , каменю , дерева , вони також можуть передати рух або стан спокою.
Менует-старовинний французький танець у тридольному розмірі, сповнений увічливих поклонів , реверансів , неспішних кроків.
Прислухайтесь до "Менуету" Л.Боккеріні: якими словами ви розповідатимете про цю музику?
Слухаємо "Менует" Л. Боккеріні.
Шановні мої учні . Вам потрібно зробить тест, який ви бачите нижче. Пишіть на листочку(як ми робили в класі) , фотографуйте та висилайте мені на VIBER. Номер 096-281-35-43.
Комментариев нет:
Отправить комментарий